- Jordmor bør tidlig i svangerskapet sette av god tid til samtale med den gravide kvinnen om fødsel, og her trengs det mer tid enn på en vanlig kontroll, sier jordmor Maria Bendheim.

En slik samtale gir jordmor anledning til å stille spørsmål og få kunnskap om hva kvinnen forventer i forhold til fødselen. Fødselsangst er da et naturlig tema.

Ro og trygghet

Bendheim tror mange kvinner syns det er godt å ha en kjent jordmor med seg under fødselen.

- Dette gir forutsigbarhet i møtet, som da preges av fortrolighet og trygghet. Flere privatpraktiserende jordmødre tilbyr slik følgetjeneste til sykehuset under fødsel, og personlig jordmor under sykehusfødsel blir mer og mer vanlig og stadig mer etterspurt, sier hun.

Bendheim mener også det er godt å føde hjemme for dem som har muligheten til det, også da med bistand fra en kjent jordmor.

- Mange opplever ekstra ro og trygghet ved å føde hjemme i rolige omgivelser, forklarer hun.

Kunnskap gir trygghet

Du kan imidlertid også få god hjelp av det offentlige.

- De fleste sykehus har egne samtaler som jordmødre kan henvises til. På Ullevål har vi gaia-jordmor, og slike jordmødre har ofte lang erfaring med kvinner med varierende grad av fødselsangst, sier fødselslege ved Ullevål universitetssykehus Thorbjørn Brook Steen.

En del steder er det også mulig å få en omvisning på fødestuen.

Bendheim legger til at fødselsforberedende kurs også gir et godt grunnlag for å møte fødekreftene på en trygg måte.  

- Her er det viktig at den som skal være med kvinnen under fødselen også er med og får den nødvendige kunnskapen som skal til, slik at han eller hun formidler trygghet til kvinnen. Kunnskap gir forutsigbarhet, og forutsigbarhet gir trygghet, understreker hun.

Tips mot fødselsangst

Tone Aanderaa er privatpraktiserende helsesøster og følger opp gravide og nybakte mammaer ved hjelp av samtaler, kurs, SPA og hjemmebesøk.  Hun vil spesielt fremheve seks viktige hjelpemidler mot fødselsangst:

1. Tett oppfølging av en fagperson

Når vi engster oss for noe, har vi to valg. Enten kan vi prøve å glemme og fortrenge det vi tenker på, ved å ikke dele det med noen, eller så kan vi snakke med noen rundt oss om det. Når du engster deg for fødsel, kan det være en god hjelp å dele dine tanker med en fagperson som har erfaring med svangerskap og fødsel.

Vi mennesker trenger å bli sett og bekreftet. Det å sette ord på frykten, kan være med på å redusere den. Du får også støtte i en vanskelig tid og kan få gode råd om hvordan du kan møte angsten din. Det kan være godt å høre fagpersonens erfaringer fra andre med fødselsangst, og møte andre i samme situasjon. Derfor kan gruppeterapi rundt fødselsangst ha god effekt.

2. Forutsigbarhet

Hva gjør det med oss når vi skal møte noe vi gruer oss til, og ikke vet hva som skal skje? Vi blir utrygge. Hvis vi derimot er forberedt og vet hva vi skal gjennom, kan vi møte utfordringen med ro og styrke.

Et barn trenger forutsigbarhet, nettopp det gir trygghet med faste rammer. Det samme gjelder voksne. Når du har kunnskapen og vet hva du vil møte, føler du deg mer forberedt. Når du vet rammene, kan det være enklere å lage en plan for hva du trenger for å føle deg trygg.

3. Ta og slipp kontrollen

Forskning viser at det å miste kontrollen er viktig årsak til angsten. Derfor kan det være en god hjelp å kjenne at du har kontroll på sammentrekningene ved å møte dem, puste, jobbe med og ikke mot kroppen. Når det er sagt, kan det være faser underveis i fødselen din hvor du mister kontroll. Hva gjør du når du ikke lenger kan kontrollere smertene og du føler at du må henge med i stedet? Gi slipp, stol på kroppen din. Vi har ikke kontroll i livet vårt til enhver tid. Kroppen din er sterk og du vil takle det du går gjennom

4. Pust

Hvorfor er pusten viktig? Jo, pusten er jo det mest grunnleggende vi har. Vi er avhengig av den for å leve. Pusten vil fylle deg med styrke, oksygen, ro og fokus.

Hvordan vi puster, forteller oss hvordan vi har det, eller snudd helt om: Hvordan vi har det, viser seg på pusten vår. Ta for eksempel en situasjon hvor du blir skremt. Du merker at pulsen går opp, kjenner kanskje hjertet dunke hardere og pusten blir raskere og mer overfladisk. Eller en annen situasjon hvor du ler av noe veldig morsomt, du ler så mye at du nesten ikke får puste. Da vil pusten din være lett og godt fundamentert i magen.

Når du puster gjennom en sammentrekning, vil pusten være med på å forberede kroppen din på hva som kommer. Du fokuserer, konsentrerer deg og henter styrke.

Fokusere på noe konstruktivt:

Når jeg har avspenning på kurs, pleier jeg å si at hver gang du puster inn, fyller du kroppen din med styrke, livskraft og energi og hver gang du puster ut, slipper du smerter, vonde tanker og det du vil kvitte deg med. På den måten kan du rett og slett rense kroppen din med pusten. Dessuten hjelper pusten deg til å fokusere på noe konstruktivt istedenfor å gi fokus til angsten og smerten.

Du velger hva du vil fokusere på. Hvis pusten har førsteplassen, vil det være den du konsentrerer deg om. Du kan se for deg bølger, kurver, pusterytmer som du har lært, eller kanskje bilder fra livet ditt som gjør deg glad og gir deg styrke. Pusten, sammen med dine forestillinger, kan bli så sterke at sammentrekningene kommer i siste rekke. Gjør du det på denne måten, vil du jobbe med kroppen og ikke mot den, og sammentrekningene vil bli mer effektive.

Det har faktisk også stor betydning for barnet ditt at du øver deg på å puste dypt og rolig. Når du puster godt, vil barnet ditt få oksygen fra deg via navlestrengen, noe som vil gi viktig næring og kraft.

5. Avspenning

Tenk deg at du skal opp til muntlig eksamen i et fag du har studert i et år. Du har jobbet jevnt og trutt med faget, pensumet er digert og du kan bli spurt om en stor mengde ulike ting. Du leser og leser og kjenner deg spent i forkant. Du sover dårlig natten før, står opp om morgenen, har lite matlyst, vondt i magen og du merker at hele kroppen din stritter i mot. Du møter opp og kjenner den gryende hodepinen komme når minuttene nærmer seg din tur. Hvis du stopper situasjonen akkurat der og går inn i kroppen din, vil du nok oppdage at du spenner mye muskulatur i kroppen din.

Adrenalin:

Vi består av mye muskler, og når vi er stresset, engstelige eller redde, spenner vi mange av dem, ja ofte så merker vi ikke hvilke muskler vi spenner. Kroppen vår merker det tydelig, og den opplever at vi stritter i mot oppgaven vi skal utføre. Vi holder igjen, ved å spenne oss, og vi produserer blant annet hormonet adrenalin. Hva skjer i kroppen vår da? Kroppen opplever vår anspenthet som en fare, en stressende situasjon, og den vil svare med å beskytte seg selv. Det gjør den ved å spenne seg og trekke seg sammen som en skilpadde som går inn i skallet sitt.

Kortere fødsel:

Kroppen din står ovenfor en krevende jobb (fødselen) og trenger all den hjelp den kan få fra deg. Hvis du strammer muskler og spenner deg fordi du er nervøs, vil kroppen svare med å trekke seg inn i seg selv, i stedet for å åpne opp. Når adrenalinet produseres vil det være med på å stoppe sammentrekningene, ikke fremskynde dem.

Hvis du øver deg på å slappe av i all muskulatur, vil sammentrekningene bli mye mer effektive, og avspenningen kan være med på å gi deg en høyere toleranse for smerter og en lettere fødsel. Jo mer effektive sammentrekningene er, jo kortere vil fødselen bli.

6. Støtte fra partner

Kanskje du leser dette og tenker: "Jeg har ikke noen partner, dette er ikke noe for meg." Da kan jeg fortelle deg at du må ikke ha med deg en kjæreste eller ektefelle , men det er veldig fint å ha med deg en du stoler på, og som du slapper av sammen med gjennom fødselen, for da vil du kjenne deg sterkere.

Partneren har en stor og viktig rolle som kan virke beroligende og angstdempende på deg. For at de skal kunne gi den deg den støtten du trenger, trenger partneren selv støtte, de trenger å inkluderes i hele prosessen, og bli trygge på sin rolle underveis i fødselen.

Kjære partner:

Du har en så viktig rolle underveis i fødsel. Derfor er det lurt at du er med den gravide på kurs eller annen forberedelse før fødsel. Da vil du lære hva hun skal gjennom og hvor mye du kan gjøre for å hjelpe henne. Det vil også gjøre deg mer trygg, rolig og forberedt og du vil kjenne at nettopp du kan gjøre en stor forskjell! Hun blir nemlig trygg når du engasjerer deg. Visste du at din tilstedeværelse og kunnskap om det hun skal gjennom virker som smertelindring på henne?

Les hele saken