- Vi må justere normene, ikke barna. Hvis lille Ole har det supert når han går i kjole, eller liker rosa neglelakk, hva er det som gjør at vi synes det er et problem? Og hvorfor tror vi at det nødvendigvis må handle om seksualitet? spør Jorid Bakken Steigum.

Hun er utdannet lærer og jobber i Rosa Kompetanse, som tilbyr undervisning til fagpersone som vil heve sin kompetanse i møte med homofile, lesbiske, bifile og transpersoner.

Nå jobber Rosa Kompetanse med å utvikle et undervisningsopplegg for ansatte i norske barnehager.

- Vi ønsker en skole og barnehage som speiler samfunnet. Vi har snakket med flere barnehageansatte som har spurt oss om veiledning i hvordan de for eksempel bør forholde seg til at et barn har to fedre eller to mødre, eller at lille Ole veldig gjerne vil gå i kjole men ikke får lov av pappa, sier Bakken Steigum.

Rosa Kompetanse er utviklet av LLH (Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner), og finansiert av Helsedirektoratet, Kunnskapsdepartementet og Justisdepartementet.

Rosa Kompetanse utvikler et undervisningsopplegg om mangfold blant barn for ansatte i barnehage.

BARN ER INDIVIDER: Jorid Bakken Steigum i Rosa Kompetanse mener de færreste barn passer inn i strenge rosa eller blå rammer. © FOTO: LLH

Tilbake til 50-tallet

Bakken Steinum mener dagens norske barneunivers på mange måter er preget av femtitallsnostalgi, som kolliderer med samfunnsutviklingen for øvrig. En gutt som liker å leke med dukker, kan oppleve negative kommentarer: Dukkevognen han ønsker seg er en "jenteleke". Men når han blir voksen, forventer samfunnet at han skal ta pappaperm, trille barnevogn og vise omsorg likestilt med mor.

Nylig vakte en reklamebrosjyre der jentunger blir fremstilt som "frøkner" og smågutter som "tøffinger" harme på sosiale medier.

- Det er ikke noe galt i at en jente vil være rosa prinsesse, men hun bør få flere valg. Dessuten gjør de skarpe kjønnsskillene, allerede fra barna er nyfødte, oss enda mer opptatt av de barna som bryter normene. Når vi kler barna i rosa eller blått helt fra fødselen, blir kontrasten veldig stor for de barna som ikke finner seg til rette i den kjønnsidentiteten vi tillegger dem, sier hun, og påpeker at det i dagens samfunn nærmest tolkes som en fornærmelse om du ikke kan se hvilket kjønn et lite barn har,

Mange barn identifiserer seg mer med barn av motsatt kjønn enn sitt eget. I tillegg fødes det hvert år 12-15 barn med uklart kjønn i Norge.

Pappa i skjørt

- I virkeligheten er det svært få barn som passer inn i de strenge rosa og blå normene. Kanskje vi voksne skal bli flinkere til å møte de eventuelle mobberne vi er redde for ved å stille opp mot normen, i stedet for å la barna ta støyten selv, sier Bakken Steigum.

Som eksempel trekker hun fram en pappa som, da sønnen hans ønsket å gå i kjole, selv tok på seg skjørt. Dermed ble han en buffer for barnet sitt, og trakk oppmerksomheten vekk fra sønnens normbrudd.

Diskuter på forumet: Sønnen min elsker rosa, glitter, dukker og Barbie. Hva skal jeg gjøre?

Hun mener det viktigste vi kan gi et barn, er muligheten til helt og holdent å være seg selv. Og føle seg trygg på at det er bra nok.

- Ethvert barn er et individ med sin egen vei i verden. Vi kan ikke presse dem til å bli noe annet enn det de er. Det eneste vi i så fall gjør, er å tilføre dem masse skam. Samt en forståelse av at de aldri kan fortelle mamma og pappa hvem de egentlig er, sier hun.

Nye perspektiver

Undervisningsopplegget til Rosa Kompetanse er primært rettet mot ansatte, men de har også gjennomført enkelte foreldremøter i forbindelse med undervisning av skoleansatte. Det tenker Bakken Steigum at de kan tilby også når de utvikler et opplegg for barnehagene.

- Rosa Kompetanse har en veldig ydmyk holdning til dette. Vi ønsker ikke å fortelle noen hvordan de skal gjøre jobben sin, verken lærere, pedagoger eller foreldre. Men vi kan presentere noen perspektiver som kan sette i gang nye tankeprosesser og diskusjoner rundt disse temaene, sier hun.

Det handler først og fremst om samfunnsnormer, mener hun. Normer som sier at jenter er søte og gutter er tøffe. At gutter ikke skal like rosa. Og at alle er heterofile inntil det motsatte er bevist.

- Det handler blant annet om språk. Et enkelt grep er at de ansatte i barnehagen spør barnet hvem som henter i dag - ikke om det er mamma eller pappa som henter. Da ekskluderes ikke de barna som har to mødre eller to fedre, bare har en mor, eller kanskje bor hos fosterforeldre. Det handler om å være åpen for at barnehagen er mangfoldig, sier Bakken Steigum.

Både normer og fordommer går i arv til barna. Målet er å synliggjøre normene vi ikke tenker over selv.

- Jeg tror det foreldre ønsker seg mest av alt, er barn som har det godt. Og det viktigste man kan gjøre for at et barn skal ha det godt, er å la det utfolde seg der det er. Det er for eksempel ikke homofilien i seg selv som kan hindre homofile i å ha det bra, men normene som møter dem, understreker Bakken Steigum.

Svært mange homofile unge frykter mobbing om de står fram.

- Bra tiltak

Nestleder Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet er positiv til at Rosa Kompetanse vil utvikle et undervisningsopplegg for barnehageansatte.

- Dette høres veldig bra ut. Vi vet at barns egen seksualitet, kjønn og kjønnsroller kan være et vanskelig tema for ansatte i barnehagene, sier Skyvulstad.

Han mener samfunnet fortsatt bærer preg av både tabuer og usikkerhet rundt kjønnsidentitet og homofili, og at barnehagene kan spille en viktig rolle for hvordan barn møter disse temaene.

- Barnehagene skal være et sted for bevisst opplæring, der barn kan lære seg om livet og det samfunnet vi lever i. Det er flott om dette opplegget kan hjelpe de ansatte med denne oppgaven, sier han.

Diskuter på fourmet: Er det greit å kjøpe kjole til barnehagegutten når det er det han ønsker seg?

Les også:

Er jenter bare til pynt?

Mangler morsfølelse

Foreldre blåser i smitteregelen

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!