Gå til innhold

Da har jeg kjøpt kjole til gutten min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har ønsket seg det lenge, har fått låne en karnevalskjole de har liggende i barnehagen et par ganger. De ansatte er positive til det, og det synes jeg er kjempefint! 

I tillegg elsker han rosa og lilla, og når han får velge selv så er det nesten alltid de fargene det går i. 

 

Har prøvd å finne en kjole med nøytrale farger, altså i narturfarger, lilla og blått, og sorte tights. Og så har jeg kjøpt en knallrød, siden han elsker den fargen også. Håper han blir fornøyd. Hvis ikke, så skal vi finne en kjole han liker. For det skal han få ha, siden han ønsker seg det. 



Anonymous poster hash: 447c6...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er han ? Syntes det er helt ok at han kler seg ut i kjole , kler han i rosa og lilla men ikke at du kjøper kjole til han . Kjole er i vårt samfunn ett jenteplagg og andre barn vil gi han negative tilbakemeldinger ..

 

Anonymous poster hash: 1fe1f...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelen opp til deg hi som lar ditt barn være seg selv. Håper at dere fortsatt er like åpne og aksepterer hans valg dersom dette er noe han vil fortsette med i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han ? Syntes det er helt ok at han kler seg ut i kjole , kler han i rosa og lilla men ikke at du kjøper kjole til han . Kjole er i vårt samfunn ett jenteplagg og andre barn vil gi han negative tilbakemeldinger ..

 

Anonymous poster hash: 1fe1f...6cc

vårt samfunn? Har du noe i mot litt andre vaner enn det vanligeste. dette er nornalt for mange gutter i yngre alde, noen blir homofile, noen blir helt vanlig gutt når de vokser til. men dette er faktisk en sak der et barn lærer seg selv å kjenne. å slik er det. Vårt samfunn er ikke skapt av en bok. flr hadde ikke kvinner stemmerett det har vi nå. før skremt vi barna til og bli noe han/hun ikke vil. nå er samfunnet slik at de fleste godtar deg som deg. så jeg sier flott hi. lykke til og ha en fin dag du og gutten din :-)

 

Anonymous poster hash: bf4e3...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tre. Og hvis han får negative tilbakemeldinger fra andre barn, så vil kjole bli noe vi bruker hjemme. Jeg vil aldri nekte han å gå med kjole, men heller aldri tvinge han. Og så lenge han får positiv forsterkning fra de rundt seg ser jeg heller ikke problemet med å la han utfolde seg fritt. Hvem bestemte at det bare er jenter som får gå med kjole? 

 

HI



Anonymous poster hash: 447c6...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er han ? Syntes det er helt ok at han kler seg ut i kjole , kler han i rosa og lilla men ikke at du kjøper kjole til han . Kjole er i vårt samfunn ett jenteplagg og andre barn vil gi han negative tilbakemeldinger ..

 

Anonymous poster hash: 1fe1f...6cc

Det er viktig for barna at de får aksept for den de er. Hvorfor skal man presse barna i ung alder til det som er mest sosialt akseptabelt? Da har vel heller vi andre noe å jobbe med, slik at våre barn ikke blir de som mobber de som skiller seg ut. For meg er det viktig at mine barn får utfolde seg og sin personlighet (så lenge de er høflige, veloppdragne og det ikke går på bekostning av andre), og at de er tolerante og forståelsesfulle ovenfor andre. Som forelder må en beskytte barna sine (kanskje begrense hvor og når kjolen blir brukt), men uten at barnet skal føle seg annerledes eller fylles med skam. Jeg synes det er flott at HI har kjøpt kjole til sønnen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da. Det er mange gutter som kler seg ut i kjole og skjørt i bhg og aldri opplevd mobbing eller stygge kommentarer. Mange har en periode i treårsalderen og det gjelder begge kjønn.

 

Anonymous poster hash: f8b31...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg halvveis ventet å bli sablet ned her inne ;) Men det er kjempegodt å se at det er så mange som er positive til dette! Pappaen og jeg har snakket om dette og begge er helt klare på at dette med klær får gutten bestemme selv. Det er tross alt han som skal gå med det :) 

 

Vi kommer selvsagt til å holde en dialog med barnehagen om dette, dersom han vil ha den på der, og ha med skift. Min gutt skal ikke lide for evt negativitet fra andre barn. Da holder vi i så fall kjole til noe vi bruker hjemme. 

 

Slå dere løs dere også, kjøp kjole til guttene deres om de vil ha, så kan vi starte en ny trend! :) 

 

HI :)



Anonymous poster hash: 447c6...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er han ? Syntes det er helt ok at han kler seg ut i kjole , kler han i rosa og lilla men ikke at du kjøper kjole til han . Kjole er i vårt samfunn ett jenteplagg og andre barn vil gi han negative tilbakemeldinger ..

 

Anonymous poster hash: 1fe1f...6cc

Da synes jeg du skal åpne øya og passe på at dine holdninger om slikt viser dine barn at det er helt ok å være seg selv uavhengig av klesvalg eller fargevalg og at man ikke dømmer noen basert på det.

 

Det er vi som lager samfunnet og vi som former våre små. Ved å vise toleranse så lærer de det samme, jo flere som er bevisst på dette jo fortere blir samfunnet mer tolerant og åpent. Det vil du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der barnet mitt går, er det 3 gutter som konsekvent hver dag går å kler seg ut i prinsessekjoler, og har de på nesten hele dagen ;) Og dette har de gjort i nesten ett halvt år nå. Flott at de tør å gjøre det :) syns barna våre presses inn i kjønnsroller altfor tidlig. Jeg burde ta meg selv i det også, for hvorfor kjøper jeg ikke biler til jenter, jeg elsket jo selv å leke med biler når jeg var liten!



Anonymous poster hash: 37fb1...012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er KJEMPEBRA, HI! Du er en super mamma og en flott prson som viser både gutten din og alle andre at man ikke skal sette grenser for mennesker basert på hva slags kjønn de er.

Hurra for deg, dette ble jeg faktisk glad for å lese.

Gutten din er sikkert kjempesøt og tøff i i kjolen sin :-)



Anonymous poster hash: dde94...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Så flott!!

 

Sønnen min ville ha søstera sin rosa sykkel, så han fikk bruke den, også til barnehagen. Det var ei jente som kommenterte at den var rosa, og at han ikke kunne bruke den. Jeg spurte henne om hun likte rosa, og jo, det kunne hun jo si at hun gjorde. Da sa jeg "ja, det gjør han og". Da tenkte hun litt og sa "det skjønner jeg for den er fin" :)

 

Igår ryddet jeg i tøyet, og fant en rød ullgenser fra jenta som jeg ba mannen putte i skuffen til sønnen vår. Han presterte å si at han kun måtte bruke den hjemme så ikke han ble mobba...? Det er foreldre som skaper mobbing! Ja, mannen fikk høre det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har litt problemer her. For inni meg skriker det "nei nei nei". Ikke gutter i kjole. Men når jeg ser svarene, er jeg overrasket. Trodde HI skulle bli halshugget her inne siden gutten får kjole.

 

Og så er alle positive og jeg føler meg som den eneste negative her inne som mener at gutter ikke skal ha kjole.

Jeg hadde aldri latt min sønn gå i kjole, okke som.

 

Men hatten av for de som gjør det.



Anonymous poster hash: 14925...1b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han ? Syntes det er helt ok at han kler seg ut i kjole , kler han i rosa og lilla men ikke at du kjøper kjole til han . Kjole er i vårt samfunn ett jenteplagg og andre barn vil gi han negative tilbakemeldinger ..

 

Anonymous poster hash: 1fe1f...6cc

enig. ikke normalt at gutter går i kjole.,eller Rosa eller Lilla. 

 

Anonymous poster hash: ebf41...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymbruker85

Du er en flink mor Hi :) Min elsde elsker også Rosa og lilla,så det ikke noe feil i det :). og kjole på en liten tass er jo bare Herlig da :)

Endret av Anonymbruker85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

enig. ikke normalt at gutter går i kjole.,eller Rosa eller Lilla. 

 

 

Anonymous poster hash: ebf41...fa2

 

Ikke _normalt_? Jeg antar at du mener vanlig (værsågod for språkhjelpen), men hvem har bestemt at det som er vanlig skal være vanlig til evig tid og det eneste tillatte? Det er slike som deg som hevder å ha den eneste fasiten som skaper problemer her, ikke gutten eller kjolen.

 

Anonymous poster hash: 4cc87...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott HI!

Det er foreldre som skaper mobbing og jeg har flere eksempler på det fra min barnehage. Min sønn er straks to og elsker fargen rosa og andre typiske jenteting. Han får ofte gå med storesøster sine vesker, smykker og annet tilbehør i barnehagen. Han kler seg ut i hennes prinsessekjoler osv, og han får gå med det på offentlige steder om han ønsker det, også i barnehagen. De ansatte er positive til det, de kommenterer det liksom ikke annet enn "så fin du er i dag", akkurat som de ville sagt til hvem som helst andre som ville kle seg ut. Men foreldrene sperrer øynene opp og spør meg hvorfor jeg lar han gå slik, noen henvender seg til sønnen min og sier "du er jo gutt, du kan ikke ha på deg rosa perlekjede!" Da bryter jeg inn og sier at det kan han så visst dersom han vil det! De rister på hodet og sender meg rare blikk, sier at jeg presser på han en homofil legning osv. De kan si hva de vil, min gutt får lov til å gå i det han ønsker innen for rimelighetens grenser og så lenge han er godt og riktig kledd, farger og mønster spiller ingen rolle for meg!

 

Da han begynte i barnehagen insisterte han på å få en hello kitty matboks, så selvfølgelig fikk han det, det var den han likte best! Men for andre foreldre er det visst veldig viktig at når man er gutt så skal man helst ha lynet mcqueen på matboksen sin, og jeg er visstnok en forferdelig mor som lar barnet mitt få leve ut sine "homofile tendenser".

 

Herregud! Han er ikke fullt to år en gang! Og mener de virkelig at dersom det skulle vise seg at han har homofil så er det min feil fordi jeg lar han gå med rosa perlekjede og en kitty matboks?! Det er nesten sånn at jeg håper både mitt og deres barn blir homofile, så kan vi se hvem som får best forhold til egne barn i tenårene når de må fortelle om sin legning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GO HI!

 

bra gjort! bryt kjønnsrollemønsteret :) la gutten få være seg selv!

 

om ei jente vil ha på seg en blå caps med bilde av en traktor så får hun det, men om en gutt vil ha rosa kjole så er det plutselig ikke normalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at det er vi som skaper holdningene til den neste generasjonen. Som liten hadde jeg bilbane, snekkerbelte og spikkekniv. Jeg lekte meg guttene og bygget hytte i trærne. Det var fantastisk, og jeg er så glad for at mine foreldre ikke satte grenser for meg på den måten. Har derfor ingen problemer med å la min gutt leke med dukker, kle seg i rosa eller i kjole for den saks skyld. 

 

Jeg krever ikke at alle skal gjøre det, men jeg vil kreve at dere (og barna deres) gir gutten min respekt for den han er og det han ønsker å gå i. Hvem lider av at han ønsker å gå i kjole? Og hvem bestemmer hva som er normalt? Nei, jeg støtter oppunder alle som ønsker å bevege seg litt utenfor samfunnets bastante normer og "regler" for kjønnsroller :) 

 

Takk for heia'er og oppmuntring, nå er jeg bare spent på å se ansiktet til godgutten :) Jeg var på besøk til bestemoren og viste fram hva han skulle få. Hun gjorde først store øyne, men sa så, "åååå, nå blir han vel kjempefin!" Stor honnør til bestemor :) 

 

Flott å se at det er flere av dere som gjør det samme! Inspirerende :) Nå skulle jeg bare ønske jeg hadde gjort dette før.

 

HI 



Anonymous poster hash: 447c6...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se at det finnes foreldre som lar barna deres være helt seg selv! :)

 

Og så godt å se at det er så mange som er positive til det også. Denne tråden gir meg tilbake litt av troen på menneskeheten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...