- Det er fort gjort å bruke sin egen munn som "søppelkasse" for rester og all maten barnet ikke vil ha, sier firebarnsmor Linn Bakkan (42) fra Verdal til klikk.no.

Redusert viljestyrke

Etter et svangerskap higer de fleste kvinner etter å komme tilbake til vekten de hadde før de ble gravide. Men kalorifellene vrimler.

- Det blir mye kosespising. For det første er man nærmest konstant trøtt på grunn av manglende søvn om natta. Dermed er viljestyrken desto svakere, og det er lett å la seg friste av søtsaker og annet som gir rask energi, forklarer Linn Bakkan.

Koser seg om kvelden

Det yngste barnet hennes er 14 måneder. Og ett og et halvt år før minstejenta så dagens lys, fikk hun tvillinger.

- Jeg har ikke sovet en hel natt på tre år. Når alle ungene har lagt seg om kvelden, føler jeg at jeg fortjener en belønning. Ofte innebærer det en middag nummer to eller noe annet godt.

Linn Bakkan innrømmer at hun av ren utmattelse ofte tyr til ferdigmat, som er verken spesielt sunt eller magert.

- Jeg orker ikke å lage noe fra bunnen etter å ha holdt på med mat til ungene hele dagen. Dessverre er det mye enklere å spise usunt enn å spise sunt, sier hun.

Spiste seg mett før barselstreff

Tilbudet om fet og usunn mat er upåklagelig i småbarnstiden.

- Jeg er med i tre barselgrupper samtidig, alle med stor vekt på trivsel og servering, sier Bakkan.

Neste kakestykke har aldri vært langt unna, og, som alle vet, man kan ikke takke nei i hyggelige lag.

- Det oppfattes som uhøflig ikke å ta et stykke når kakefatet blir løftet mot deg over bordet. Dessuten er jeg svak for det søte. For å begrense inntaket, måtte jeg passe på å være mett før jeg dro på barseltreff.

Manglet motivasjon

Linn Bakkan innså etter hvert at hun trengte hjelp for å reversere vektøkningen. Hun valgte et Grete Roede-kurs. Til nå har hun tatt fem kurs og gått ned til sammen 18 kilo etter de to siste svangerskapene.

Slank igjen etter svangerskap nummer tre

SLANK FAMILIEIDYLL: Ved hjelp av Roede-metoden gikk matmor Linn Bakkan ned henholdsvis åtte og ti kilo etter sine to siste svangerskap. © FOTO: Dag Voll

- Jeg manglet kunnskap om kalori-innholdet i maten jeg spiste, og jeg klarte ikke å motivere meg nok på egen hånd til å gå ned i vekt. Grete Roede valgte jeg fordi de ikke tilbyr slankekurer, men en kontrollert omlegging av kosthold og spisevaner. Jeg ville spise vanlig og leve et alminnelig liv, og heller bruke litt lengre tid på å gå ned.

Linn Bakkan veier i dag noe mindre enn før hun fikk sitt første barn barn, og hun har nådd målet sitt. Nå blir utfordringen å holde vekta nede.

For mye kaffe latte

- Mange kvinner legger på seg mer enn normen under svangerskapet, og for mange viser det seg vanskeligere å gå ned i ammeperioden enn de trodde på forhånd. Derfor holder vi egne kurs som vi kaller "Roede med baby", sier konsept- og kommunikasjonssjef Jeanette Roede i Grete Roede AS.

Hun mener at den stadig sterkere kafékulturen må ta mye av skylda for at spedbarnsmødre ikke går ned i vekt, eller, til og med, legger på seg etter svangerskapet. En kaffe latte er jo en liten kaloribombe i seg selv.

Tenker mer på babyen enn seg selv

- I permisjonstiden tilbringer man naturligvis også mer tid hjemme enn man er vant til. Fordi man gjerne er trøtt og sliten og ikke har hovedfokuset på seg selv lenger, er det mye småspising som nærmest skjer ubevisst - mens man er opptatt av at babyen har alt den trenger.

Faren er overhengende for at slitne småbarnsforeldre ikke småspiser gulrøtter og salatblader, men sjokolade og andre søtsaker - i håp om å få ekstra overskudd.

SLIK UNNGÅR DU KALORIFELLENE:

Her er Roede-metoden for å gå ned i vekt etter svangerskapet:

  • Ikke begynn å slanke deg for tidlig. La kroppen få gå ned naturlig i starten. Barnet bør være minst fire til seks måneder før du setter i gang.
  • Mens du ammer, anbefaler vi en m,oderat vektreduksjon, slik at det ikke går ut over melkeproduksjonen. Går du for fort ned i vekt, kan det føre til at det skilles ut giftstoffer i morsmelken.
  • Du trenger kun litt ekstra mat når du ammer, som et par brødskiver med pålegg i løpet av dagen og en noe større midagsporsjon. Det er viktig for både deg og babyen at du spiser sunt.
  • Planlegg hva du skal spise hver dag, fra morgen til kveld.
  • Spis fire til seks ganger om dagen, og ingenting mellom måltidene.
  • Spis sunn, god og variert mat, og spis deg passe mett til hvert måltid, slik at du ikke blir sulten før neste måltid. Da blir det lettere å motstå søte fristelser mellom måltidene.
  • Lær deg hva maten inneholder av energi og næringsstoffer, slik at du kan ta bevisste valg. På Roede-kurs lærer du hvor mye du kan spise på en dag og likevel gå ned i vekt.
  • Ikke hopp over måltider.
  • Vær tålmodig, slank deg langsomt. Du skal gå ned maks en halv kilo i uka mens du ammer. Siden kan du øke til inntil én kilo hvis ønskelig.Gjør endringer i kostholdet du kan leve med.

Sunn slanking

- Det kan være en tålmodighetsprøve å gå såpass langsomt ned i vekt, men det gjør det lettere å holde vekta etterpå, og det gir barnet sunnere melk enn når kiloene raser av som følge av en kort og hard slankekur.

- Det som teller er å etablere gode spisevaner, understreker Jeanette Roede.

Sett av tid til trening

Hun mener altfor mange spedbarnsmødre blir hengende igjen på det bedagelige turgåerstadiet fra begynnelsen av ammetiden.

- For å få tid til å trene gjelder det å legge trening inn i dagsplanene. En halvtime hver kveld bør alle få tid til. Musklene må trenes opp igjen etter et svangerskap, særlig kjernemuskulaturen. Det virker også skadeforebyggende i en tid med mye bæring og ensidig belastning, sier Jeanette Roede.

Les hele saken