De som vokste opp på 90-tallet husker kanskje Pog, skilpaddefigurer som lå inni Kinderegg, samt noen små plastsmokker som ble samlet i kjeder rundt halsen.

Figurstrikker, Bakugan, Beyblade, hamstere og Pokémon er blant dillene dagens foreldre har måttet forholde seg til.

Fotballkort, klinkekuler, jojo og viskelær er favoritter som har holdt stand i mange år, og som kommer tilbake for fullt med ujevne mellomrom.

Selv om de gamle klassikerne fortsatt selger best, er leketøysprodusentene eksperter på å utvikle nye farsotter.

Har ikke oppskriften

Hva er det egentlig som gjør at noen leker blir så utrolig populære?

- Hadde jeg visst det, ville jeg vært rik, svarer alltid forsker Ragnhild Brustad ved SIFO (Statens institutt for forbruksforskning).

Hun har ingen oppskrift på hva som skal til for å få samtlige norske foreldre til å åpne lommeboka.

Reklame rettet mot barn

Det har heller ikke Bendik M. Samuelsen, førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøgskolen BI.

Men han har ingen problemer med å liste opp hvilke faktorer og markedsføringstriks som kan spille en viktig rolle for å gjøre visse leketøy populære. Det skal ikke alltid så mye til før barna har plukket opp hva som gjelder akkurat nå:

* Reklame på Disney XD og andre barnekanaler.

* Butikkeksponering.

* Indirekte reklame/produktplasering i filmer og serier, så vil barna ha spin-off-produktene etterpå. Hvorfor skulle man ellers samle på smurfer igjen? Og hvorfor går barn rundt med Blåfjell-luer?

* Observasjon av andre barn i lek, i barnehagen og på skolen. "Praten som går".

* Observasjon av hva man gir/ikke gir, ønsker seg/ønsker seg ikke i bursdagselskaper.

- Listen kunne helt sikkert vært lengre. Barn blir påvirket av flere kanaler og aktører enn man aner. Ikke alle er kommersielle. Ikke minst adopterer barn langt på vei sine foreldres preferanser, sier Samuelsen.

vårleker

KJENT FIGUR: NRK vet godt at veldig mange småbarn har lyst på denne lille fyren. Det finnes nok veldig få 3-åringer som ikke har hørt om Fantorangen. © FOTO: Produsenten

Spin-off-produkter

Spin-off-produkter har eksistert i mange år, men det er ingent vil om at det er blitt flere av dem.

Statskanaen NRK er ikke dårligere enn de andre. I tillegg til Blåfjell-luer, finnes det for eksempel både bamser, håndklær og sengetøy med barne-tv-figurene Fantorangen og Kuraffen.

Angry Birds og Moshi Monsters

Leketøyskjedene kan bekrefte at spin-off-produktene kommer til å gå unna også denne våren.

- Vi ser at det blir flere spin-off-produkter fra nettbaserte spill og nettsider. Angry Birds har for eksempel solgt helt vilt. Nå kommer en serie som heter Moshi Monsters, som ble lansert i England før jul, og som fortsatt ligger på topp 10 der. Senere på våren kommer også Club Pinguin-produkter, sier Gro Svendsen, administrerende direktør i lekstøyskjeden Ringo.

Beyblade i år igjen

Foreldre som nå tror barna har fått mer enn nok av Beyblade, må prøve å holde ut litt til. Produsenten har nemlig vært smart nok til å videreutvikle produktet til en fjernstyrt variant.

- Det kommer en ny serie med Beyblade. De har lys og batteri og kan styres med magnet, bekrefter Svendsen.

Som melk og brød

Vanlige sesongvarer kommer tilbake hvert år. Selv ikke klinkekuler og jojo har gått av moten, bekrefter flere av butikkene og produsentene Foreldre & Barn har vært i kontakt med. Slike produkter kan komme i ny drakt og med nye funksjoner, men de er som regel til å kjenne igjen.

- Vanlige uteleker selger fortsatt godt. Hoppestrikk, hoppetau, såpebobler, vannpistoler og sprettball er som melk og brød i en lekebutikk. Det samme gjelder alt annet som hører til sand og vann, sier Anja Holm, innkjøpssjef i Simba-Dickie Nordic, en leverandør bak mange tradisjonelle leker, ikke nødvendigvis de største dillene.

- Nytt fra oss er et ballspill som heter squap, som vi også kjører tv-reklame på.

Trehjulssykler, dukker og minihester

Av andre uteleker selger fortsatt sparkesyklene bra.

- De har det dessuten kommet mer trendy versjoner av. Vi ser også at trehjulssykler kommer i nye varianter. De har nå skyvestenger og er kanskje laget slik at de går fra å være en "lære å gå bil" til en trehjulssykkel, sier Holm.

Ifølge henne er dukker og dukkevogner i alle varianter fortsatt minst like populære som før.

- Og blant samleobjektene har vi Filly, som er hester i miniatyrstørrelse. De har vært veldig populære helt siden skolestart i fjor.

Billig er bra

André Breesth er importøren og eksportøren bak mange av de store dillene de siste årene. Hans erfaring er at om det er 15 produkter han har tro på, er det bare noen få som virkelig slår an. det er er ikke så lett å vite på forhånd hvilke produkter dette er, men noen kjennetegn har de som regel.

- De må ikke være for dyre, og så bør man kunne gjøre noe med dem utover bare det å samle på dem, sier Breesth.

Fotball-EM selger

Han tror fotball-EM vil ha innvirkning på hva som blir populært.

- I år blir nok EM-fotballkortene og EM-klistremerkene populære samleobjekter. Det kommer også nye norske fotballkort.

Les hele saken
Les alt om:

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!