- Et av de vanligste spørsmålene til Forbrukerrådet gjelder håndverkere. I fjor fikk vi litt over 3500 spørsmål om snekkere, rørleggere, elektrikere og blikkenslagere, forteller Ingeborg Flønes, direktør i Forbrukerrådet.

Typiske konflikter handler om pris, dårlig arbeid og håndverkere som ikke gjør jobben ferdig i tide.

- I dag kan man enkelt bruke nettet for å finne en håndverker. Nettsider som formidler håndverkere har ikke noe ansvar for arbeidet. Vi vet fra rådgivning og klagesaker, at det ikke er noen garanti å bruke en internettside for å finne en god håndverker. Du må derfor sjekke ut håndverkeren på samme måte som ellers, sier Flønes.

Bruker falske titler

Dessuten er det de som kaller seg mestere innen faget, uten å ha mesterbrev. Det er usikkert akkurat hvor mange slike mestertittel-saker det er, men informasjonsansvarlig i Mesterbrevnemnda Roger Nyborg kan fortelle at det i fjor var 70 slike saker klaget inn og fulgt opp av nemnda. 17 saker ble oversendt Statens innkrevingssentral for innkreving av overtredelsesgebyr.

De fleste sakene er innenfor byggfagene.

For hvem som helst kan ikke kalle seg mester. Du må ha et gyldig mesterbrev i et mesterfag, og du må ha betalt årsavgift. For å få mesterbrevet må du blant annet ha godkjent utdanning og eksamen og ha jobbet flere år i bransjen. Hos Mesterbrevnemnda jobbes det kontinuerlig med å forhindre feil bruk av mestermerket og mestertittelen.

- Lov om mesterbrev har klare bestemmelser om hvem som kan kalle seg mester og benytte mestermerket: Du må ha fått tildelt mesterbrev og ha betalt den årlige avgiften, forteller Nyborg.

Loven sier videre at den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne bestemmelsen kan straffes med bøter.

Et foretak kan bruke mestertittel og mestermerke hvis bedriften har ansatt én eller flere mestere med gyldig mesterbrev som har knyttet sitt mesterbrev til foretaket. Han eller hun må være ansatt som faglig leder i minst en 50 prosent stilling, ifølge Nyborg.

Dette bør du sjekke opp:

Sjekk alltid nettsider og be om referanser.

Er selskapet registrert i Enhetsregisteret, og er økonomien som den skal.

Dersom jobben er søknadspliktig, må du sørge for at firmaet har tilstrekkelig godkjenning. Kun faglærte elektrikere kan utføre arbeid med elanlegget og du skal få dokumentasjon når jobben er gjort.

Skal du pusse opp badet kan forsikringsselskapet ditt ha krav til at våtromsnormen følges. Sjekk om rørleggeren har de nødvendige sertifikater før du bestemmer deg for hvem som skal gjøre jobben. Du må sjekke dette selv. Informasjon finner du hos Direktoratet for byggkvalitet.

Skaff deg kunnskap om de faglige kvalifikasjonene til håndverkeren. Spør om mesterbrev, og sjekk så dette i mesterregisteret på kompetansjesjekk.

At en håndverker med mestertittel eller merke har et gyldig mesterbrev kan du sjekke i Mesterbrevnemndas registre.

Slik sjekker du håndverkerens kompetanse:

Når du ansetter en håndverker eller en håndverksbedrift kan det altså være lurt å sjekke opp at vedkommenes mestermerke eller tittel brukes rettmessig. Dette kan du gjøre via mesterregisteret på Mesterbrev.no, som til enhver tid har listet opp godkjente mestere.

- I tillegg har vi sammen med Direktoratet for byggkvalitet og Fagrådet for våtrom opprettet nettstedet kompetansesjekk.no der forbruker og andre kan sjekke om håndverkeren eller håndverksbedriften har rett til å markedsføre seg med mestermerket, merket for sentral godkjenning eller merket for godkjent våtromsbedrift.

Om det er en mester eller ei er det viktig at du som forbruker sjekker opp håndverkerens kompetanse for å ikke bli lurt og for å unngå at håndverkeren gjør en slett jobb.

- Når en forbruker skal inngå en avtale med en håndverker er det viktig å be om dokumentasjon på kompetansen. Et godt råd er å benytte bedrifter som kan dokumentere riktig kompetanse med tanke på den oppgaven som skal utføres. Samtidig er det også hensiktsmessig å be om referanseprosjekter som viser bedriftens kompetanse på området.

Får du lite informasjon og dokumentasjon av håndverkeren bør du være på vakt.

- En seriøs håndverker er ikke gjerrig på informasjon om seg selv. Velg den som virker mest solid ut i fra det du kan lese deg til på nettet, sier Flønes i Forbrukerrådet.

Skriv alltid kontrakt og avtal bøter

Når du ansetter en håndverker bør du skrive en kontrakt. Denne skal inneholde en beskrivelse av arbeidet som skal gjøres, tidspunkt for når det skal være ferdig, samt prisen.

- Avtal også dagsbøter om arbeidet blir forsinket. Prisen skal alltid være inkludert moms om ikke annet er opplyst, opplyser Flønes.

En standardkontrakt inneholder alle viktige punkter. Den finner du hos Standard Norge.

Ikke betal på forhånd, da du risikerer at jobben ikke blir ferdig eller er gjort feil.

Slik klager du:

Om du har gjort alt dette, er men likevel ikke fornøyd er første skritt å sende en klage til håndverkeren. Har du ikke betalt for arbeidet kan du holde tilbake en sum penger som står i forhold til arbeidet du klager på.

- Løser ikke saken seg kan Forbrukerrådet mekle i saken, og blir ikke saken ordnet opp i, kan du ta den videre til Forbrukertvistutvalget for en endelig avgjørelse, forklarer Flønes.

- Blir det fullstendig knute mellom deg og håndverkeren kan det ta en stund å få den løst. Det er derfor viktig å gjøre et grundig forarbeid i å velge rett håndverker.

Har du fått hjelp av en falsk mester, sender du en klage til Mesterbrevnemnda. Vedkommende vil ikke få vite hvem klageren er.

Om han eller hun ikke stopper markedsføringen etter en henvendelse fra nemnda, blir saken sendt over til Statens innkrevingssentral, og vedkommende kan straffes med et overtredelsesgebyr. Om bedriften fortsetter å markedsføre seg med mestertittel og mestermerket etter å ha fått gebyret, vil saken etter tredje gangs overtredelse bli politianmeldt.

Vil du lese flere slike saker? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Klikk Bolig på Facebook.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!