Klager hos Forbrukerrådet

Slik unngår du krangel med håndverkeren

Rørleggere ligger på klagetoppen. Slik unngår du kranglene.

USERIØSE HÅNDVERKERE: Håndverkere ligger i klagetoppen hos Forbrukerrådet. En gjennomarbeidet kontrakt og tydelig oppdragspesifikasjon er er det beste grunnlaget for et godt resultat.
USERIØSE HÅNDVERKERE: Håndverkere ligger i klagetoppen hos Forbrukerrådet. En gjennomarbeidet kontrakt og tydelig oppdragspesifikasjon er er det beste grunnlaget for et godt resultat. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Sist oppdatert

De fleste boligeiere har en gang leid inn en håndverker for å få pusset opp, lagt fliser eller bygget et bad. Og det er penger å tjene dersom du blant annet er tydelig på å spesifisere oppdraget. Men samtidig er det penger å tape dersom du slurver med kontraktsarbeidet, og du kan til og med bli dømt om du kjøper svart arbeid.

Et godt håndverkerresultat er avhengig av at du gjør et godt forarbeide med referansesjekk og tydelig oppdragsspesifisering.

- I alle sammenhenger vi uttaler oss, er vi tydelige på at en gjennomarbeidet kontrakt er det viktigste for et problemfritt samarbeid med en håndverker, sier direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til klikk.no.

Uklarheter

I en nylig fremlagt statistikk fra Forbrukerrådet kommer det frem at bortsett fra bilselegere og utleiere er håndverkere det vi klager mest på.

Klager på håndverkertjenester har ifølge Flønes ligget i toppen av klagestatistikken i alle år.

- Det som går igjen i klagene er blant annet kvaliteten på tjenestene og uklarheter omkring avtalen.

Gjennomarbeidet kontrakt

Forbrukerrådets opplevelse med forbrukerne er ifølge Flønes at de ofte tar for lett på kontraktsskrivingen.

- Det kan virke som folk ikke er grundige nok når de inngår avtaler.

Hennes råd er derfor å bruke de standardkontraktene man finner hos Standard Norge. Det er Byggblankett 3501 og 3502.

3501 er for kontraktssummer over 1,5 G, mens 3502 er for kontrakter under dette.

Registre der du kan sjekke håndverkeren

Flønes trekker videre frem at det ikke bare handler om å velge på pris, for det vil ikke alltid lønne seg å gå for det rimeligste tilbudet.

Hun råder i tillegg til å sjekke om vedkommende håndverker har mesterbrev. Opplysninger om dette finnes på www.mesterbrev.no.

- Man bør også gå inn i Brønnøysundregistrene og se om håndverkeren har et organisasjonsnummer. Videre bør man også kontakte Statens bygningstekniske etat for å finne ut om vedkommende har sentral godkjennelse.

Flønes tipser også om å ta kontakt med venner og bekjente og forhøre seg om det var håndverkere de var fornøyd med.

Det er også etablert en tilsvarende kommersiell tjeneste som heter Yellowrate.no, Tjenesten baserer sin informasjon på grunndata fra Brønnøysundregisteret, MatchIt (tidl. Lindorff) og data hentet fra ulike nettbaserte kilder (eks. klager og sertifiseringskilder) samt brukertilbakemeldinger.

Styr unna

Dette må med i avtalen:

Følgende punkter er viktig å være tydelig på i en kontrakt:

  • Tidspunkt for ferdigstillelse
  • Pris
  • Materialbruk
  • Fremgangsmåte
  • Betalingsmåte
  • Forsinkelse og eventuelle dagmulkter

Kilde: Forbrukerrådet

Rådet fra Forbrukerrådet er å være skeptisk dersom håndverkeren ikke vil skrive kontrakt eller er omtrentlig ved angivelse av blant annet ferdigtidspunkt og pris.

- Man bør også være skeptisk dersom pristilbudet er for godt til å være sant, fordi det er det ofte.

Rørleggere på klagetoppen

I statistikken til Forbrukerrådet er det rørleggerne som utmerker seg negativt blant håndverkerne.

- Selv om vi topper denne statistikken er det viktig for oss å understreke at 70 til 80 prosent av klagene gjelder virksomheter som ikke er organisert i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening, sier foreningens kommunikasjonssjef, Tirill Ilebekk Hansen, til klikk.no.

Hun fremhever videre at rørleggere ofte opptrer som totalentreprenører på bad og således har ansvaret for andre håndverkere som tømrere, malere og murere.

- Det bidrar til at rørleggerfaget får en del klager som egentlig tilhører andre faggrupper.

Sjekk dette før du inngår avtale med rørlegger

NRL gir følgende råd for å få et best mulig samarbeid mellom forbruker og rørlegger:

  • Inngå skriftlig kontrakt hvor det er tydelig avklart hva som er avtalt, når det skal ferdigstilles, pris og produkter.
  • Undersøk om den aktuelle bedriften er tilknyttet en organisasjon, er våtromssertifisert og er godkjent for ansvarsrett.
  • Alle rørleggere tilknyttet NRL har forpliktet seg til å følge et sett med bransjeregler. Dette sikrer at det benyttes kvalifiserte fagfolk og kvalitetsprodukter. Oversikt over NRLs medlemsbedrifter: www.skikkeligrørlegger.no
  • Be om referanser på lignende prosjekter.
  • Beskriv oppdraget grundig og be om befaring.
  • Konsentrer ansvaret ved å velge én bedrift som stiller som totalentreprenør. Da er det rørleggerbedriftens ansvar å organisere murere, elektriker, tømrer osv, så slipper du å forholde deg til koordinering av disse.
  • Stol på rørleggeren når det gjelder valg av produkter. Handler du produktene dine via rørleggerbedrift er det dennes ansvar at produktene holder mål, og du kan få hjelp ved eventuelt vedlikehold eller reparasjoner.
  • Krev god sluttdokumentasjon. En DDV-instruks er en samling dokumenter som forklarer arbeidet som er gjort, systemene og produktene som er benyttet og hvordan installasjoner skal vedlikeholde. Et slags servicehefte for baderommet.

Les også:

Les også