Prisutviklingen i boligmarkedet svinger, men i hyttemarkedet er kurven flat.

Gjennomsnittlig salgspris på hytter på fjellet er 1 728 000 kroner. Avstand til Oslo eller en av de andre større byene, er blant de viktigste egenskapene som påvirker prisene, ifølge Eiendomsmeglerforetakenes Forening (Eff).

Meglerbransjen har moderate forventninger til prisutviklingen. Det vil si de tror aktiviteten vil bli ganske bra, men mener det er sannsynlig at prisnivået vil fortsette å holde seg flatt, slik som tendensen har vært i flere år.

Men hvordan ser egentlig hytter anno 2013 ut? Hytteliv har vært i kontakt med flere hytteprodusenter for å se nærmere på hvilke hytter som solgte best blant deres modeller i 2013.

Trenden går i retning av mindre hytter enn tidligere og det er økt fokus på arealeffektivitet.

Jan Peter Pettersen, daglig leder og arkitekt hos Saltdalshytta som er blant landets største hytteprodusenter, sier til Hytteliv at de har merket en stadig økende interesse for smarte, kompakte hytter med god plassutnyttelse de siste årene. Den såkalte Smart-serien deres ble lansert for tre år siden, og har på kort tid blitt veldig populær. Hytta er på 61,4 kvadratmeter, pluss loft.

SALTDALSHYTTA: Modellen Smart 48 M er Saltdalshyttas mest populære i 2013. Prisen for byggesettet til støpt plate er 532.570 kroner.

SALTDALSHYTTA: Modellen Smart 48 M er Saltdalshyttas mest populære i 2013. Prisen for byggesettet til støpt plate er 532.570 kroner. © Fotoill: Saltdalshytta

RANA HYTTA: Modellen Midgard er RanaHyttas mest populære i 2013. Prisen for byggesettet til støpt plate: 532 400 kroner.

RANA HYTTA: Modellen Midgard er RanaHyttas mest populære i 2013. Prisen for byggesettet til støpt plate: 532 400 kroner. © Foto: RanaHytta

Daglig leder i Drammens Hus og Hytter Kjartan Albrigtsen opplever samme trend. Han kan fortelle at de har solgt bra med hytter i år, flere enn året før.

- Men selv om størrelsen har gått ned bygges det like eksklusivt som før med samme krav til fasiliteter. I tillegg merker vi at det er færre som vil gjøre ting selv, sier han.

Det betyr at de selger flere ferdig oppsatte hytter, såkalt nøkkelferdige.

Men husk at det er stor forskjell på byggesettpris og ferdig oppsatt hytte, det gjelder for alle hytteprodusentene. Eksempelvis opererer Drammens Hus og Hytter med komplett byggesettpris til 610.300 kroner for modellen Holmsbu, mens en ferdig oppsatt hytte koster 979.000 kroner.

EIKÅS HYTTER OG HUS: Modellen Trysil er Eikås Hytter og Hus mest populære i 2013. Prisen for byggesettet er 839.900 kroner.

EIKÅS HYTTER OG HUS: Modellen Trysil er Eikås Hytter og Hus mest populære i 2013. Prisen for byggesettet er 839.900 kroner. © Foto: Eikås Hytter og Hus

Dessuten inkluderer ofte ikke prisen på byggesett eller ferdig oppsatt hytte grunnarbeid, støp, elektriker og rørleggerarbeid.

På bruktmarkedet ble det for øvrig i fjor solgt 1 863 fritidsboliger på fjellet via megler og eller advokat, mot 1 799 hytter året før. På tross av økningen, er omsetningen på fjellet fortsatt lavere enn nivået i 2009 og 2010.

Hafjell, Trysil, Sjusjøen, Norefjell og Geilo topper listen over landets mest populære vintersportsdestinasjoner. Det er besøkstall og søkertrender på FINN som bekrefter dette. De samme destinasjonene topper også listene over antall unike brukere i 2013.

Sjeføkonom Jan L. Andreassen i Eika-Gruppen mener hyttepalassenes tid er forbi for denne gang

- Jo billigere jo bedre. Men det vil fortsatt være et greit marked for hytter til opptil tre millioner kroner.

DRØMMEHYTTEN: Modellen Lindesnes er Drømmehyttens mest populære modell i 2013. Prisen for byggesettet er 658.000 kroner.

DRØMMEHYTTEN: Modellen Lindesnes er Drømmehyttens mest populære modell i 2013. Prisen for byggesettet er 658.000 kroner. © Foto: grandefoto.no

TINDE HYTTER: Modellen Glittertind er Tind Hytters mest poopulære modell i 2013. Prisen på ferdig oppsatt hytte er 950.000 kroner.

TINDE HYTTER: Modellen Glittertind er Tind Hytters mest poopulære modell i 2013. Prisen på ferdig oppsatt hytte er 950.000 kroner. © Fotoill: Tind Hytter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!