Om prosjektet

Hvem bor her?

Sjefdesigner Morten Bo Jensen, grafisk designer Kristina May Olsen og parets 5 år gamle tvillingjenter.

Hva ser vi?

165 kvm loftsleilighet i konvertert fabrikklokale på Islands Brygge i København.

Hvorfor ser vi på det?

Enkle grep har gjort en utradisjonell og åpen bolig om til et funksjonelt familiehjem.

Havneområdet Islands Brygge i København var tidligere forbeholdt fabrikker og industri, men har gjennomgått store endringer.

I dag er det et av de mest trendy boligstrøkene i byen.

Halvparten av de gamle industrilokalene er nå bygget om til privatboliger, slik som den gamle blyantfabrikken i området.

I øverste etasje av denne, har Morten, Kristina og parets tvillingdøtre på fem år, tilpasset leiligheten de eier, slik at den nå fremstår som en funksjonell og trivelig familiebolig.

- Jeg brukte en god del tid på å reflektere over hvordan jeg ønsket å bo. Konklusjonen var ganske enkel: Funksjon og effektivitet må være utgangspunktet når det gjelder både arkitektur, interiør og beliggenhet, sier Morten.

- Her er jeg nær jobben og byen, er lite avhengig av offentlig transport og kan få mest mulig ut av dagliglivet med familien.

Morten og familien er langt fra den eneste barnefamilien som føler seg hjemme på Islands Brygge. Arkitekturen i området, nærheten til badeplass og nærmiljøet med verksteder og gallerier, har tiltrukket seg mange unge dansker i kreative yrker.

Mange er småbarnsfamilier som er åpne for å bo utradisjonelt.

Morten og Kristinas 165 kvadratmeter store leilighet var strippet helt ned da de kjøpte den i 2011.

Planløsningen er åpen, med ett stort, luftig hovedoppholdsrom.

Svært godt lysinnfall og lange gulvbord som løper gjennom hele rommet, understreker følelsen av åpenhet.

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

NYTT LIV: Den gamle blyantfabrikken er renovert og gjort om til leiligheter, med kort vei til badeplass, byen og grøntområder. Morten og familien bor i tredje etasje i den gamle fabrikken, med kun bygningens felles takterrasse over seg. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

ÅPENT LOFTSLIV: Det store hovedrommet er luftig og sonedelt, med en plantekassen i betong som skiller spiseplassen fra sofahjørnet. Spisebordet fra Vipp er 250 cm langt, med understell i aluminium og bordplate i ubehandlet resirkulert teak. Stolene er fra Gubi. De store Københavnerlampene over spisestuebordet er restaurerte gatelamper kjøpt hos Butik Stranden i København. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

DETALJNIVÅ: Salt- og pepperkvernen er fra Vipp, det samme er melkemuggen, som her har fått jobb som vase. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Veggene er beholdt hvite, og interiøret kan godt beskrives som minimalistisk. Dette er en stil som familien liker godt, men som den aktive og sosiale familien de er, hadde de behov for å dele det åpne rommet inn i soner.

Møbler, halvvegger og skyvedører brukes til å skape ulike soner i rommet. Fargepaletten er begrenset til en miks av svart, hvitt og grått for ikke å ødelegge den opprinnelige helheten i leiligheten.

- Utformingen av rommet har til hensikt å utnytte plassen best mulig. Skyvedørene, den innebygde nisjen til oppbevaring av ved, integrerte bokhyller og skap, alt er med på å frigjøre gulvplass, som igjen åpner opp rommet, sier Morten.

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

SATT OPP SELV: En lettvegg skiller kjøkkenet fra den enkelt møblerte entreen. Veggen går ikke helt opp til taket, for ikke å ødelegge den åpne romfølelsen mer enn nødvendig. Lampen Nomad er fra Modular lighting instruments. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

BEGRENSET SOFAGRUPPE: Fokuset på funksjonalitet er ifølge Morten grunnen til at han nøyer seg med en enkelt sofa. Den er fra Engell, gulvlampen Parentesi er fra Flos. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

BLIKKFANG: En samling ulike bilder er gruppert sammen på en vegg i stuehjørnet. I bakgrunnen skimtes kontorhjørnet med bokhyller fra gulv til tak. © Foto: Anniken Zahl Furunes

I sofasonen fungerer en plantekasse som romdeler, samtidig som den tilfører et mykt organisk element til rommet.

Siden Morten ble hentet til Vipp som sjefdesigner i 2006, bare 27 år gammel, har han vært den kreative drivkraften i firmaet, som fortsatt er mest kjent for sine pedalbøtter fra 1939.

Nå omfatter sortimentet en lang rekke produkter, fra kjøkkeninnredning og møbler til mindre kjøkkenredskaper og baderomsinteriør. Mye av det testes ut i Mortens eget hjem.

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

NEW YORK-ASSOSIASJONER: De høye sprossede vinduene forteller historien om at leiligheten tidligere var et fabrikklokale. Vinduene gir leiligheten et moderne, industrielt preg. Sofabordet er fra Norr 11. Lenestolen Low Pad er designet av Jasper Morrison for Cappellini. Kommoden på hjul er vintage. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

MINIMALISTISK: Foreldresoverommet er innredet med rammemadrass og en enkel benk. Over sengen henger et fotografi av Kristine Funch. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Fabrikkeilighet på Islands Brygge i København, Bonytt nr 2 2014.

ENKEL PALETT: Baderommet har overlys og dusjhjørne, og er som resten av interiøret holdt i grått og hvitt. Lampen Nomad er fra Modular lighting instruments. Baderomsmøbelet, speilet, pedalbøtten og såpedispenseren er fra Vipp. © Foto: Anniken Zahl Furunes

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!