ROMFART

Her er beviset på at verdens største fly faktisk skal lages

Gigantflyet på minibudsjett er i ferd med å ta form.

Verdens største fly er i ferd med å bli en realitet.
Verdens største fly er i ferd med å bli en realitet.
Publisert

Det hørtes nesten for utrolig ut til å være sant da Microsoft-grunnlegger Paul Allen sammen med Burt Rutan annonserte sitt felles prosjekt «Stratolaunch Systems».

Tanken var at en skulle bygge historiens største fly - større en Howard Hughes legendariske Sprouce Goose - som skulle fungere som en plattform for å skyte ut raketter med både satellitter og mennesker i bane rundt jorden.

En av verdens rikeste menn

Rett nok hadde de mye penger gjennom Allens formue - en mann som er på 27. plass over verdens rikeste personer, men alt har ikke sett så stort ut. Med 40 ansatte, et budsjett på «bare» 300 millioner dollar og et samarbeid med Elon Musk-eide SpaceX som strandet, var det noe som ikke virket spesielt sannsynlig med gigantprosjektet.

Planen var å bygge et fly som var 117 meter bredt og som veide nær 300 (!) tonn, som til en viss grad skulle basere seg på deler hentet fra gamle  Boeing 747-400-fly.

Dette inkludert seks motorer av typen Pratt & Whitney PW4056.

Om en regner på vingespenn, skal Stratolaunch' moderfly bli tidenes største.
Om en regner på vingespenn, skal Stratolaunch' moderfly bli tidenes største.

To flykropper, tre motorer og en rakett

Flyet skulle ha to «flykropper» - omtrent som en katamaran på sjøen - og mellom de to flykroppene skulle den gigantiske romraketten plasseres.

Ved å fly raketten opp i stor høyde, og skyte den opp i en vinkel, var planen store økonomiske og energimessig besparelser - samtidig som en skulle være mindre sensitive til værforhold.

Saken fortsetter under videoen.

Blir en realitet

Det hele virket for utrolig til å være sant, men nå bekrefter den Bakersfield-baserte TV-stasjonen KGET17 at prosjektet i aller høyeste grad er underveis.

I forbindelse med et lenger innslag om den private romsektoren i kjølvannet av tragedien med Virgin Galactic, har de fått eksklusiv tilgang til produksjonlokalene der flyet faktisk er i ferd med å bygges.

Farkosten bygges av Scaled Composites i Mojave, og er det samme selskapet som har bygget blant annet Virgin Galactics SpaceShipOne og ulykkesflyet SpaceShipTwo.

Så langt skal de ha satt sammen rundt 90 tonn av flyet - så noe arbeid står igjen...

Gigantflyet er antatt å være klar for testflyvninger om et års tid, og tretrinns romraketter håpes å kunne skyte ut rundt seks tonns nyttelast i bane. På sikt er målet også at den samme løsningen kan brukes til romtursime.

Om alt går som det skal, kan flyet starte å sende opp ting i verdensrommet i 2018.

Den samlede take-off-vekten inkludert raketten vil være på vanvittige 540 tonn, noe som forklarer det vanvittige vingespennet!

Saken fortsetter under videoen.

Foto: Don Ryan (Scanpix)

Mannen med den store lommeboka

Mannen bak prosjektet er altså den eksentriske multidollarmilliardæren Paul Gardner Allen, som sammen med Bill Gates grunnla Microsoft i 1975.

Han trakk seg relativt tidlig ut fra selskapet som aktiv deltaker som følge av en kreftdiagnose for over 30 år siden, men bygget seg opp en vanvittig formue.

Per 2015 antar Forbes at han sitter med en formue på 17 milliarder dollar - som han bruker på alt fra filantropi, til å eie sportsklubber, fortsatt store deler av Microsoft, investeringer i forskjellige oppstartsselskaper - som Stratolaunch og Scaled Composites- og heftige personlige eiendeler.

Han eier blant annet en av de mer luksuriøse yachtene i verden, som har fått navnet Octopus. Da den var ny i 2003 var den verdens største, med en lengde på 414 fot/126 meter.

Foto: (Scanpix)

Båten er blant annet utstyrt med to helikoptre og to ubåter - i tillegg til fasiliteter som du forventer på cruisebåter.

Som om ikke det er nok, eier han også en litt mindre yacht som "bare" er 92 meter lang.

Denne saken ble første gang publisert 26/02 2015.

Les også