VI MENN FORDEL
Spektakulært konseptfly fra KLM
Luftfarten står for 2,5 prosent av de globale CO₂-utslippene. Kappløpet om å lage fly som kan frakte mange passasjerer med minst mulig utslipp er i full gang.
Dette spektakulære konseptflyet – kalt Flying-V, fordi formen på skroget ligner på den legendariske gitaren Gibson Flying V – er et samarbeid mellom det nederlandske flyselskapet KLM og forskere ved Delft University of Technology i Nederland, kjent som TU Delft.
Ifølge den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, står luftfarten i dag for 2,5 av de globale CO₂-utslippene. Samtidig tror organisasjonen at etterspørselen etter flyreiser vil doble seg i løpet av de neste 20 årene.
Derfor er kappløpet i full gang, hvem kan utvikle fly som kan frakte mange passasjerer, men med lave utslipp? Med Flying-V-
konseptet har KLM og TU Delft virkelig kastet seg inn i denne kampen.
Mindre drivstoff
Noe av det mest spektakulære med Flying-V, er at både passasjerer, bagasje og drivstofftanker er plassert inne i vingene. De to turbofanmotorene er plassert bak på flykroppen, på sett og vis mellom de to vingene, og ikke under vingene, som på de fleste andre fly på samme størrelse.
* Flying-V er omtrent like langt, høyt og bredt som konkurrentene
* Flyet vil kunne ta hele 314 passasjerer
* Passasjerer, bagasje og drivstofftanker er plassert inne i vingene
* Drivstofftankene rommer 140 000 liter petroleum
* Det aerodynamiske designet gjør at flyet vil bruke 20 prosent mindre drivstoff enn konkurrentene
Det er naturlig å sammenligne Flying-V med langdistanseflyene Airbus A350 og Boeing 787 (Dreamliner). Begge modellene kan frakte mellom 200 og 300 passasjerer. Flying-V skal på sin side få plass til 314 passasjerer – inne i vingene. Lengde og bredde er også innenfor omtrent de samme rammene, slik at flyet enkelt kan benytte seg av eksisterende rullebaner, gater og hangarer.
Det er den aerodynamiske designen som skal sørge for at flyet bruker 20 prosent mindre drivstoff enn konkurrentene. Flying-V er mindre enn en Airbus A350 og har mindre overflateareal, men har likevel samme volum. Dette gir mindre motstand, slik at flyet krever mindre drivstoff. Ikke alle detaljer om Flying-V er klare. Men alt inne i flyet vil bli bygget av lette materialer for å maksimere besparelsen av drivstoff.
Mange nye flykonsepter finnes i dag på tegnebordet, men bare et fåtall får luft under vingene. IATA har stor tro på at dette flyet kan være i kommersiell drift en gang mellom 2035 og 2040. Det forutsetter imidlertid at en av de pengesterke flygigantene Airbus eller Boeing kommer på banen. Det er nemlig svært dyrt å utvikle nye flymodeller.
En prototyp av Flying-V skal imidlertid være klar for testflyvning allerede til høsten. Hvis du er over gjennomsnittet interessert i fly, kan du overvære dette under «KLM Experience Days», som arrangeres på Schiphol lufthavn utenfor Amsterdam
3. til 13. oktober 2019.
Flying-V
Lengde: 55 meter
Høyde: 17 meter
Vingespenn: 65 meter
Passasjerer: 314
Airbus A350
Lengde: 60–74 meter
Høyde: 17 meter
Vingespenn: 65 meter
Passasjerer: 250–300
Boeing 787
Lengde: 57–63 meter
Høyde: 17 meter
Vingespenn: 52–63 meter
Passasjerer: 210–310
Kilder: KLM, CNN, UT Delft, Nettavisen, jbenad.com, Wikipedia
Denne saken ble første gang publisert 20/06 2019, og sist oppdatert 20/06 2019.