VI MENN FORDEL

Spektakulært konseptfly fra KLM

Luftfarten står for 2,5 prosent av de globale CO₂-utslippene. Kappløpet om å lage fly som kan frakte mange passasjerer med minst mulig utslipp er i full gang.

Foto: Illustrasjon: KLM/TU Delft
Sist oppdatert

Dette spektakulære konseptflyet – kalt Flying-V, fordi formen på skroget ligner på den legendariske gitaren Gibson Flying V – er et samarbeid mellom det nederlandske flyselskapet KLM og forskere ved Delft University of Technology i Nederland, kjent som TU Delft.

En Gibson Flying V, som flyet er oppkalt etter. Legendarisk gitar brukt av blant andre Eddie Van Halen og Keith Richards.
En Gibson Flying V, som flyet er oppkalt etter. Legendarisk gitar brukt av blant andre Eddie Van Halen og Keith Richards. Foto: Gear4music.no

Ifølge den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, står luftfarten i dag for 2,5 av de globale CO₂-utslippene. Samtidig tror organisasjonen at etterspørselen etter flyreiser vil doble seg i løpet av de neste 20 årene.

Derfor er kappløpet i full gang, hvem kan utvikle fly som kan frakte mange passasjerer, men med lave utslipp? Med Flying-V-
konseptet har KLM og TU Delft virkelig kastet seg inn i denne kampen.

Flying-V kan bruke de samme flyplassfasilitetene som andre fly.
Flying-V kan bruke de samme flyplassfasilitetene som andre fly. Foto: Illustrasjon: KLM/TU Delft

Mindre drivstoff

Noe av det mest spektakulære med Flying-V, er at både passasjerer, bagasje og drivstofftanker er plassert inne i vingene. De to turbofanmotorene er plassert bak på flykroppen, på sett og vis mellom de to vingene, og ikke under vingene, som på de fleste andre fly på samme størrelse.

* Flying-V er omtrent like langt, høyt og bredt som konkurrentene

Flying-V sett forfra. Legg merke til at de to turbofanmotorene er plassert over skroget, ikke under vingene. Merk også at det vil være mulig å se fremover når man ser ut av passasjervinduene.

* Flyet vil kunne ta hele 314 passasjerer

* Passasjerer, bagasje og drivstofftanker er plassert inne i vingene

* Drivstofftankene rommer 140 000 liter petroleum

* Det aerodynamiske designet gjør at flyet vil bruke 20 prosent mindre drivstoff enn konkurrentene

Det er naturlig å sammenligne Flying-V med langdistanseflyene Airbus A350 og Boeing 787 (Dreamliner). Begge modellene kan frakte mellom 200 og 300 passasjerer. Flying-V skal på sin side få plass til 314 passasjerer – inne i vingene. Lengde og bredde er også innenfor omtrent de samme rammene, slik at flyet enkelt kan benytte seg av eksisterende rullebaner, gater og hangarer.

Det er den aerodynamiske designen som skal sørge for at flyet bruker 20 prosent mindre drivstoff enn konkurrentene. Flying-V er mindre enn en Airbus A350 og har mindre over­fla­te­are­al, men har likevel samme volum. Dette gir mindre motstand, slik at flyet krever mindre drivstoff. Ikke alle detaljer om Flying-V er klare. Men alt inne i flyet vil bli bygget av lette materialer for å maksimere besparelsen av drivstoff.

Slik vil Flying-V kunne se ut innvendig.
Slik vil Flying-V kunne se ut innvendig. Foto: Illustrasjon: jbenad.com

Mange nye flykonsepter finnes i dag på tegnebordet, men bare et fåtall får luft under vingene. IATA har stor tro på at dette flyet kan være i kommersiell drift en gang mellom 2035 og 2040. Det forutsetter imidlertid at en av de pengesterke flygigantene Airbus eller Boeing kommer på banen. Det er nemlig svært dyrt å utvikle nye flymodeller.

En prototyp av Flying-V skal imidlertid være klar for testflyvning allerede til høsten. Hvis du er over gjennomsnittet interessert i fly, kan du overvære dette under «KLM Experience Days», som arrangeres på Schiphol lufthavn utenfor Amsterdam
3. til 13. oktober 2019.

Foto: Illustrasjon: KLM/TU Delft

Flying-V

Lengde: 55 meter

Høyde: 17 meter

Vingespenn: 65 meter

Passasjerer: 314

Airbus A350

Foto: Wikimedia

Lengde: 60–74 meter

Høyde: 17 meter

Vingespenn: 65 meter

Passasjerer: 250–300

Boeing 787

Foto: Wikipedia/Norwegian

Lengde: 57–63 meter

Høyde: 17 meter

Vingespenn: 52–63 meter

Passasjerer: 210–310

Kilder: KLM, CNN, UT Delft, Nettavisen, jbenad.com, Wikipedia

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2019, og sist oppdatert 20/06 2019.

Les også