Ti biler med vinger

Bildesignere finpusser formen i årevis. Duster. Alt som trengs er jo egentlig en super spoiler.

1. Plymouth Superbird

For å kunne delta i NASCAR I 1970, måtte produsentene bygge og selge gatebiler som tilsvarte løpsbilene. Og da kom dette fotballmålet.

2. Porsche 911 GT3 RS

Dels takket være den justerbare vingen av karbonfiber, er RS 25 kilo lettere enn GT3. Den er også lang og bred nok til en voksen uteligger.

3. Lamborghini Countach

V-finnen kom først som ekstrautstyr på LP400S i 1978. Den ble enklere å kuske, men toppfarten ble redusert. De fleste velger vingen.

4. Bugatti Veyron

Veyrons bevegelige spoiler justerer seg avhengig av farten, og når du trår inn bremsen snur den seg vertikalt og blir en effektiv luftbrems.

5. Ford Sierra Cosworth

Den originale ”hvalhale”-spoileren gir det skikkelige damedraget. For en Cosworth er ingen Cosworth uten et slikt vedheng.

6. Koenigsegg CCX

Den beryktede ‘Top Gear’-vingen ble forlangt av the Stig, etter at han krasjet ganske grusomt, i høy fart, mot en stabel bildekk.

7. Maserati MC12

Tometersvingen på MC12 gjør jobben. Stillestående er vektfordelingen 41/59 foran/bak. Ved 200 km/t er den 34/66. Effektivt.

8. Audi TT

En liten vinge som lagde mye bedriftsbråk. Den originale vingeløse TT-en var ”ustabil”, ble tilbakekalt, og fikk vinger.

9. Toyota Supra Twin Turbo

Supra Turboen skremte småunger langt tilbake i 1993, og viste seg fram med en enorm bøyle som ga løfter om turbokrefter.

10. Lamborghini Murciélago SV

Med denne vingen gjør SV-en 336 km/t. Med en mindre: 341. Glem de ekstra 5 km/t, og kjøp en stor. Drag har aldri vært mer gøy.

LES OGSÅ:

Tyvtitt på den nye Top Gear-sesongen

Maserati GranTurismo på den perfekte veien

- Jeremy Clarkson er ekstremt irriterende

Vi satt på med The Stig