Takknemlig for nytt liv
I vår var Thomas Dale (25) dialysepasient på Haukeland sykehus. Nå er det full rulle sammen med Dennis (2 1/2).
(BA.no): – Jaaaa!
Dennis ler høylytt mens pappa Thomas gir firehjulssykkelen fart slik at den spinner rundt på gulvet. Det ser kanskje hverdagslig ut, men en slik lekestund er ingen selvfølge i stuen hjemme på Søfteland.
På sykehuset hver dag
2013 har vært et år med både nedturer og oppturer for den lille familien.
Thomas led av kronisk nyresvikt. Sykdommen heter Glomerulonefritt, og kan ha mange ulike årsaker. Ingen vet sikkert hvordan han fikk det.
I oktober i fjor var Thomas den yngste dialysepasienten på Haukeland sykehus.
Han hadde da ventet på en nyretransplantasjon i ti måneder.
Lang ventetid
I 2011 opererte Rikshospitalet inn 302 nye nyrer. Behovet for donorer er stort. Ventetiden på ny nyre kan variere fra 8 til 15 måneder.
Sammen med ham ventet 250 andre nordmenn også på en donornyre. Fem ganger i uken måtte Thomas ligge på sykehuset i nærmere to timer mens den livsviktige maskinen renset blodet hans for avfallsstoffer.
– Det er veldig slitsomt. Det tar veldig på, både fysisk og psykisk. Egentlig mest psykisk. Det er så mye jeg heller skulle gjort enn å være her, fortalte han BA fra sykehussengen.
(Saken fortsetter under bildet)
Strålende sol
I håp om å korte ned ventetiden, lot hele familien seg teste for å se om de kunne gi en av sine nyrer til 25-åringen. Hver gang det kom negative svar var skuffelsen stor.
Plutselig kom telefonen Thomas og samboer Cecilie Askvik Solvang ventet på. Thomas skulle få ny nyre etter 20 måneder på dialyse.
Bare noen dager etter operasjonen sitter Thomas i sengen på Rikshospitalet og trener med vekter.
Det unge paret bobler nesten over av optimisme mens vårsolen skinner inn gjennom vinduet.
– Det er helt utrolig. Helt fantastisk. Jeg er veldig heldig, sa Thomas.
Det fortsatte å gå bra. Og etter hvert som tiden gikk ble sjansen for at kroppen ville akseptere den nye nyren større.
Med unntak av en omgang med helvetesild, har Thomas ikke hatt noen problemer etter transplantasjonen.
Han var så frisk at han til og med kunne dra på Gatebilfestivalen bare to måneder etter operasjonen.
Det vil si, legene skal ikke ha vært særlig begeistret for akkurat den ideen, men for Thomas var det ikke snakk om å la være «bare» fordi han hadde gjennomgått en transplantasjon.
– Jeg har dratt dit siden jeg var 18 år, og hadde gledet meg lenge til den. Derfor maste jeg, sier motorentusiasten.
(Saken fortsetter under bildet)
Besøker Haukeland
Matlysten er den største forskjellen for Thomas. Da han gikk til dialyse, var han mye kvalm og hadde ofte hodepine.
– Hvordan er det å tenke tilbake på den tiden da du var lenket til dialysemaskinen?
– Jeg er av og til oppe på avdelingen på Haukeland og sier hei til de andre. Jeg har vært der så mye at jeg nesten ikke tenker over det lenger, sier han.
Da Thomas selv gikk til dialyse, prøvde han å la være å tenke på at andre trolig måtte dø for at han skulle få livet sitt tilbake. Etter transplantasjonen tenkte han mye på nettopp det. Noe av det første Thomas gjorde etter operasjonen var å tenne et lys for donorens familie i sykehuskirken på Rikshospitalet.
Tankene rundt hvem donoren kan være er der fortsatt, over seks måneder etter transplantasjonen.
– Jeg tenker veldig mye på hvem jeg har fått nyren av. Det hadde vært fint å få takke familien til donoren for denne gaven, men jeg skjønner jo hvorfor det er slik at det skjer anonymt, sier han.
Det nærmer seg jul når BA treffer Thomas igjen.
Toåringen er i storslag, og Thomas kaster seg inn i leken.
Thomas begynte å gå til dialysebehandling bare et halvt år etter at sønnen Dennis ble født.
Nå har det gått over seks måneder siden operasjonen, og ting ser lysere ut enn noen gang.
Thomas jobbet som fisker da han ble syk. Etter å ha vært sykemeldt i tre år, er han nå på jobbjakt igjen.
Julen skal de feire utenlands, og for første gang kan paret reise uten å bekymre seg for Thomas' helse.
– Det er en enorm forskjell. Før var han sliten hele tiden, og alt handlet om å komme seg gjennom hverdagen, sier samboer Cecilie mens hun kikker bort på de to.
– Nå har Thomas mye mer energi til å leke med Dennis. Jeg merker at Dennis er blitt mye mer knyttet til pappaen sin nå når de har mer tid sammen.
Denne saken er levert av Bergensavisen.