Scenens lengste klinekyss?
Sjelden har så mange nistirret så lenge på et kyss mellom to menn som under Riksteatrets høstpresentasjon.
(SIDE2:) Så vil da også Toyboys både utfordre og kalle på latteren når de i høst tar sin bejublede forestilling "Man at the Tramstop" ut på turné med Riksteatret.
Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå
Forestillingen med Terje Tjøme Mossige og Ulf Nilseng hadde premiere i 2008 og er en både alvorlig og humoristisk fabel over annerledesheten.
- Jeg har aldri sett noen kysse så lenge og samtidig ha kunnet hvile øynene på det, som konferansier Kari Slaatsveen sa.
Fnisende festlig
Nilseng og Mossige sier til Side2 at kyssescenen både har fått stor applaus og skapt stillhet. På Riksteatret i Nydalen onsdag vakte den også mye skratt.
- Den kan gjøres på forskjellige måter, ikke minst med humor, sier de to til Side2.
- Ryggmargen i arbeidet vårt er annerledesheten, kjønn og seksualitet, sier Terje Tjøme Mossige, som dog mener at "The Man at the Tramstop" ikke er teater for homofile, men teater som utforsker det som er annerledes på mange plan.
Stykket som består av både dans, tekst, video og sang (sjelden har Rolf Løvlands "You Lift Me Up" vært sunget med så mye gusto) har tidligere gjort suksess både på Cuba og i Mexico. Inspirasjonen er Alf Prøysens dikt "Mannen på trikkeholdeplassen".
Turnéstart er i Sogndal 7. oktober etter en nypremiere 7. oktober i Oslo og er et samarbeid med Dansens Hus.
- Jeg så forestillingen i Oslo og ble helt betatt, sier Riksteatersjef Ellen Horn.
Monologer
"The Man at the Tram Stop" representerte sammen med "Dickie Dick Dickens" noe av det mer humoristiske på Riksteatrets høstprogram.
Men heller ikke monologene "Undset" og "Oscar og den rosa damen" er uten humor. Den første er Ellen Horns suksessforestilling fra 2002 som nå tas opp igjen, tonesatt av og med Ketil Bjørnstad bak pianoet. Forestillingen handler om Sigrid Undset som på mange måter var en kontroversiell kvinne i sin tid.
Monolog serverer også Wenche Medbøe i Eric Emmanuel Schmitts "Oscar og den rosa damen". Dette var Medbøes avskjedsforestilling da hun gikk av på Nationaltheatret. Og handler om 10 år gamle kreftsyke Oscar som føler seg skyldig fordi alle er så skuffet over at beinmargstransplantasjonen ikke fungerte.
Men så har han den rosa damen, en eldre dame og tidligere fribryter, som foreslår at Oscar skal behandle hver dag som 10 år, og på den måten får han levd et rikholdig liv.
Sorg og samtale
Sorg og det ubehagelige settes mye ord på i Riksteatrets høstprogram. Både "Oscar" og "Natta Mamma" handler om døden og takle den,
På grunn av disse temaene, og i kjølvannet av 22. juli. ønsker Riksteatret å møte publikum og invitere til samtaler etter forestillingen.
- Du kan ikke ta bort smerten til folk, men du kan gi en anledning til å prate om det. Dermed letter du trykket og slipper også kanskje inn latteren, sier lederen for Kretforeningen, Anne Lise Ryel.
Årets storsatsing fra Riksteatret er imidlertid "Jeg var Fritz Moen", et nyskrevet samarbeid mellom Riksteatret og døveteatret Teater Manu. Regissert av Kjersti Horn og skrevet av Arthur Johansen vil stykket forsøke å gi et innblikk i hvordan det må ha vært å være døv og utstøtt og bli utsatt for norgeshistoriens verste justismord.
Både John Christian Elden, som fikk Moen frikjent til slutt, og etterforsker Tore Sandberg var til stede under presentasjonen onsdag.
"Jeg var Fritz Moen" kan du lese mer om på Side2, i morgen torsdag.
Her er Riksteatrets høst
Albert Åberg - Nordfjordeid 27. august (turnéstart)
Dickie Dick Dickens - turnépremiere Gjøvik 31. august
Jeg var Fritz Moen, urpremiere 21. oktober Oslo
Turnépremiere Trondheim 27. oktober
Undset - nypremiere Oslo 26. oktober
Turnéstart i Hammerfest 3. november
Knutsen og Ludvigsen , turnéstart Oslo 27. oktober
Oscar og den rosa damen , turnéstart i Molde 1. november
Spilles i Oslo 27 og 28. oktober.
Pulverheksa og julenissen, turnestart Tromsø 7. desember