Ny luksus-SUV blir over 100.000 kroner billigere

Nå er den endelig på plass i Norge.

Publisert

Det er ikke hver dag en britisk luksus-SUV blir avduket i Norge. Men nå er den helt nye Range Rover Sport akkurat blitt vist til presse og spesielt inviterte kunder.

Og dette er en spennende nyhet:

Ikke bare er den helt ny, større, har bedre framkommelighet og fått mer utstyr enn noen gang. Den blir billigere også.

Faktisk så mye som 105.000 kroner.

Utgående modell hadde en startpris på 1.003.950 kroner, mens den helt nye generasjonen får du ifra 898.950 kroner.

Slanket bort 420 kilo

Selv om bilen har vokst rent størrelsesmessig – og for første gang kan leveres som sjuseter – er den blitt lettere. Faktisk har Range Rover-ingeniørene klart å trylle bort opptil 420 kilo. Bare for å ha sagt det: Det er mye!

I tillegg er aerodynamikken bedre - og motorene fintunet. Begge deler er godt nytt for både drivstofforbruk og CO2-utslippet.

Nettopp utslipp og vekt er viktige parametere i norsk avgiftsberegning.

I tillegg er bilen både raskere og mer kjøreglad.

Range Rover Sport kom første gang i 2005 og ble noe av det hotteste man kunne ha på SUV-fronten den gang. En stor facelift fant sted i 2009 – som 2010-modell.

Les test av nye Range Rover her

– Selger alt vi klarer å få tak i ...

Over 1000 eksemplarer av Range Rover Sport har funnet veien inn i norske garasjer i løpet av disse årene. Nå blir det flere.

– Ja, vi kommer til å selge alt vi klarer å få tak i av denne bilen, forteller Rune Pedersen som er sjef for Land Rover i Norge.

– Bilene produseres i England og fabrikken går alt hva remmer og tøy kan holde.

– Vi får rundt 70 biler hit til landet i første omgang, men skulle gjerne hatt flere, forteller Pedersen.

Dette må være den mest ekstreme SUV-en som finnes!

To med diesel

– Hvilke motoralternativer vil bli mest aktuelle for Norge?

– Vi får to motorer til å begynne med. Begge er 3-liter diesel. En på 211 hk / 600 nm og en litt kraftigere variant på hele 292 hk, også den med 600 nm.

– Vår erfaring er at de første kundene velger største motor og de største utstyrspakkene, så kommer nok 211-hesteren til å ta mer av salget utover, forklarer Pedersen.

To med bensin

Den som vil ha bensinmotor må vente litt, men det kommer. To der også. En 3-liters V6 de har lånt av Jaguar, på 340 hk. Dessuten selvfølgelig en V8 – tradisjon tro – på 5 liter og ikke mindre enn 510 hk.

Nye Range Rover Sport er finnes også som hybrid. Denne kommer foreløpig ikke til Norge da de siste testene for «cold zone» ennå ikke er foretatt, men i varmere strøk finnes den allerede. Den kommer hit etter hvert også.

Denne holder ingen følge med – utenfor veien

Priser

Range Rover Sport 3,0 TDV6 211 hk

  • 3,0 S: 898.950,-
  • 3,0 SE: 958.950,-
  • 3,0 HSE: 1.008.950,-
  • 3,0 HSE Dynamic Pack: 1.028.950,-

Range Rover Sport SDV6 292 hk

  • 3,0 SE: 1.118.950,-
  • 3,0 HSE: 1.168.950,-
  • 3,0 HSE Dynamic Pack: 1.188.950,-
  • 3,0 Autobiography: 1.248.950,-
  • 3,0 Autobiography DP: 2.268.950,-

3,0 V6- bensin 340 hk

  • 3,0 SE: 1.218.950,-
  • 3,0 SE: 1.278.950,-
  • 3,0 HSE: 1.334.950,-
  • 3,0 HSE Dynamic Pack: 1.354.950,-

5-liter V8 bensin 510 hk

  • 5,0 HSE Dynamic Pack: 1.858.950,-
  • 5,0 Autobiography DP: 1.938.950,-

Les også: Land Rover Discovery 4. Denne ønsker pappa seg

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: