Nå dropper han Hollywood-stjernene

Erik Wilson fra Fana jobbet med Nicole Kidman i hele høst. Nå vil han jobbe med norsk film.

Publisert

I høst flyttet han hjem til Fana med fruen Ananda og deres to døtre på elleve og to. En tredje jente er på vei. 15 år i England fikk være nok, skriver Bergensavisen.

- Jeg vil at ungene skal vokse opp i Norge. Skolesystemet i England er slik at ungene må bli voksne med én gang. Det er strengt, masse pugging og lekser. Jeg vil ha det mer som oppveksten i Fana – få med lek og fritid også. Er rett og slett en annen type pedagogikk. Min kone er fra Brasil. Hun er vant til det samme, sier Wilson til BA.

Downton Abbey

Selv om familien flyttet til Bergen tidlig i høst, har Wilson selv omtrent bare vært i London nå frem til jul. For der har han vært sjefsfotograf (DP) på «Harry Potter»-produsent David Heymans nye storfilm, «Paddington», som er basert på de populære barnebøkene om bjørnen Paddington. Premieren er 28. november 2014.

Nicole Kidman spiller en av hovedrollene. Det samme med «Downton Abbey»-stjernen Hugh Bonneville. Colin Firth har ansvaret for stemmen til Paddington.

- En stor produksjon. Vi er ferdig med hovedinnspillingen. Klippingen har startet. Men det blir sikkert litt mer jobbing i London før vi er helt i mål. Det kommer litt an på den private situasjonen. Fødselen nærmer seg.

Dere hadde 250 millioner kroner til disposisjon?

- Kun franske penger, Studio Canal. Warner Bros. var først inne i bildet, men de hoppet av fordi filmen ikke har noen sanger, hevder Wilson smilende og legger til:

Digital bjørn

- Halvparten av budsjettet går til spesialeffekter. Folkene bak «Gravity», blant annet bergenseren Theodor Groeneboom, er med på den biten. Det er komplisert å skape en digital bjørn. Vi hadde en liten kvinne, på under 120, med på settet for å «illustrere» Paddington foran kamera, slik at vi hadde noe å forholde oss til. Alt krevde grundige forberedelser.

- Skuespillerne spilte mot en liten stang på gulvet. De er vant til å forestille seg, så det gikk veldig bra.

Hvordan var Nicole Kidman?

- Strålende. Det samme med Hugh Bonneville og Sally Hawkins. Superflinke og hyggelige. Regelen er: Folk som er berømte, er usedvanlig greie og profesjonelle. Jeg sliter mer med dem som er på vei opp eller ned. Men det blir ikke mye til småprat på en slik produksjon. Jeg hadde mye å gjøre. Var litt stresset, påpeker Wilson.

En film som «Paddington» tar gjerne ett år av en sjefsfotografs liv. De startet i Costa Rica i april. Det var preproduksjon i London i sommer. Og innspillingen startet i september.

Nick Cave

Samtidig skulle Wilson også gjøre arbeidet sitt på Nick Cave-dokumentaren «20.000 Days on Earth», som får verdenspremiere på Sundance-festivalen i neste uke. Der skal en annen Wilson-fotografert spillefilm, «The Double», med stjernene Jesse Eisenberg og Mia Wasikowska, også vises

- Jeg har sett Nick Cave-dokumentaren. Den er helt kanon. Jeg har aldri sett en film som handler om én person som er så lite selvopptatt, hevder Wilson.

I «20.000 Days on Earth» følger man Nick Cave i det som skal være hans dag nr. 20 000 på jordkloden. Alt iscenesatt av kunstnerne Iain Forsyth og Jane Pollard, med Wilson som fotograf. Blant annet filmet han dramatiserte scener med Ray Winstone og Kylie Minogue. Wilson var også fotograf på Cave-videoen «Jubilee Street».

Ikke nok med det. På Ben Stillers kinoaktuelle Hollywood-satsing «The Secret Life of Walter Mitty» skjøt han landskaps- og actionscener (second unit) på Island, der mye av innspillingen foregikk. Wilson var der i to måneder. Blant annet strandet crewet på en isbre noen dager grunnet uvær. Budsjettet var i øvre klasse, cirka 90 millioner dollar.

Skryt fra Ben Stiller

- Jeg gjorde alt fra oversiktsbilder og sjøscener til den lange rullebretturen i filmen. Scener som ikke krevde dialog. Stiller var mye med oss. Vi ble kjent da han var medprodusent på «Submarine» (2011), som jeg også var fotograf på. Vi traff hverandre på premieren i London nå. Og prates når vi møtes, sier Wilson.

I flere intervjuer selv har stjernen skrytt hemningsløst av Fana-gutten.

- Jeg var heldig som hadde tre fantastiske folk som «second unit»-gruppe, blant annet en svært dyktig fotograf, Erik Wilson. Han skjøt filmen «Submarine», som selskapet mitt var med på å produsere. Utrolig talentfull fyr. Denne trioen fikk i oppdrag å filme spesifikke ting hver dag, så møtte jeg dem på kvelden for å få ut det beste av opptakene. Derfor ser filmen så fantastisk ut, skrøt Stiller på den store konferansen CinemaCon i Las Vegas.

Hjem til Fana

Men selv om Wilson er en varm potet i den internasjonale filmbransjen, blir Apeltun, Fana hovedbasen fremover. Overgangen fra Brighton til Bergen har gått smertefritt, selv om eldstedatteren på elleve bare har bodd i England frem til nå.

- Heldigvis har jeg snakket mye til henne på norsk hele veien, så etter to måneder i Fana nå insisterer hun på at vi bare prater bergensk sammen. To minutter etter at var flyttet inn, kom det jenter på døren som ville være med henne.

Hva er planene dine fremover?

- Akkurat nå er jeg lykkelig arbeidsledig. For det første skal jeg bruke litt mer tid på hjem og familie. London blir nok hovedarbeidsplassen. Vi bor nært flyplassen. Det skal gå greit. Men jeg vil også bidra til noe i Norge, ikke minst i Bergen. Derfor prøver jeg å få kontakter. Jeg snakker med folk både her og i Oslo.

- Jeg har lært én ting: Gjør man en god jobb, får man lettere nye jobber. Så jeg er ikke redd for å bli arbeidsledig, sier han smilende.

LES FLERE SAKER FRA BERGENSAVISEN HER