Toto legger opp
Det er slutt for flinkisrockens fremste eksponenter.
(SIDE2): Toto startet opp 1976 da en gjeng studiomusikere fant ut at de ville bli rockestjerner.
Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!
Verdens beste
Amerikanerne hadde sin definitive storhetstid på 80-tallet med hitlåter som «Rosanna» og «Africa», og er blant annet kjent for sine tekniske ferdigheter.
Stjernegitarist Eddie Van Halen sa en gang at de kollektivt er de beste musikerne på planeten, og bandet har solgt over 30 millioner album.
Spekulasjoner
Nå er det imidlertid slutt. Det er gitarist Steve Lukather som frembringer det triste budskap på sine egne hjemmesider etter at spekulasjonene har gått en stund.
- Faktum er at ja, jeg har forlatt Toto. Det er ikke noe mer Toto. Jeg fortalte gutta dette før siste del av turneen vår, skriver han.
Toto slapp konsertalbumet «Falling in Between Live» i fjor og bandet har vært på turné i den forbindelse i 2008.
Ulike
Bandet har skiftet besetning en god del ganger siden oppstarten, og mange mener at gnisten forsvant etter den legendariske trommeslageren Jeff Porcaro døde i 1992.
- De nåværende bandmedlemmene kunne ikke vært mer ulike individer, og det eneste vi egentlig hadde til felles var musikken. Dette var definitivt ikke high school-kompisbandet vi startet på 70-tallet, skriver Lukather.
Gitaristen slapp for øvrig soloalbumet «Ever Changing Times» i vinter, og spiller på Rockefeller 26. Juni.
Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!