Sylskarp gatepoesi

Er «Illmatic» av Nas den beste debuten noensinne, uansett sjanger?

Publisert

(SIDE2): I vår serie «Ukas klassiker» vil vi hver uke gi deg en grundig presentasjon av utvalgte historisk viktige skiver.

Kun det beste av det beste får innpass, og vi garanterer deg en stor lytteropplevelse dersom du følger våre tips i denne spalten.

Nas
Illmatic
Columbia
1994

Nas, eller Nasir bin Olu Dara Jones som han egentlig heter, leverte med «Illmatic» en av 90-tallets aller beste og viktigste rapskiver. Den da 21 år gamle MCen var i aller høyeste grad med på å sette New York tilbake på kartet, etter at Dr. Dre fra Los Angeles og hans gangstarap-opus «The Chronic» hadde dominert rapverdenen i noen år.

For er det noe denne skiva er, så er det typisk New York. Barske, skitne beats parret med Nas' ambisiøse og sylskarpe gatepoesi gjør dette til et av periodens desidert beste tidsdokument.
«I never sleep, cause sleep is the cousin of death. Beyond the walls of intelligence, life is defined. I think of crime when I'm in a New York state of mind», rapper han selvsikkert over åpningslåtas funky og repetitive backdrop.

På den noe mer musikalsk tilbakelente «Life's A Bitch» fortsetter hans ektefølte skildringer av 90-tallets storbyjungel og dens elendighet. «Life's a bitch and then you die; that's why we get high. Cause you never know when you're gonna go», messer skivas eneste gjesterapper AZ i refrenget.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Midtveis får vi, passende nok, blytunge og bassdrevne «Halftime». Som en lys levende ordmitraljøse lirer Nas av seg linjer om The Jackson 5, Malcolm X og Nike-sko. Om det er den litt lettere tematikken og humoristiske overtonene som gjør det, vet vi ikke helt. Men om vi måtte velge oss bare én låt å laste ned fra «Illmatic», ville det blitt denne. For å si det enkelt: Liker du ikke «Halftime», liker du ikke hiphop.

Og det samme kan igrunn sies om hele denne plata. Utover den lynkjappe introsaken «The Genesis» er det kun 9 låter her, noe som er forfriskende minimalistisk innen rap. Men på de 40 minuttene Nas valgte å begrense seg til mister han heller da aldri fokus eller intensitet. Låter som «The World Is Yours», «Memory Lane (Sittin' In Da Park)» og avslutningssporet «It Ain't Hard To Tell» er alle bona fide classics, og det er ingen overraskelse at dette albumet fortsatt regnes for å være et av raphistoriens aller, aller sterkeste skiver.

Nas har kanskje aldri greid å nå samme nivå som på «Illmatic» i løpet av sin 15 år lange karriere. Men hva gjør vel det, når mannens legendestatus allerede var sikret i det dette mesterverket gikk i trykken?

Ingen platesamling er komplett uten. Kjenn din besøkelsestid...

Video: Nas - «The World Is Yours»