Stødig Nietzsche-metall

Emperor-sjef Ihsahn slutter aldri å imponere. Med «AngL» er solokarrieren definitivt i boks.

Publisert

Ihsahn
AngL
Candlelight / Tuba

Emperor var et av landets mest respekterte og innflytelsesrike black metal band. I løpet av en periode på syv år leverte de en håndfull plater som det står stor respekt av, og som få, om noen, aktører innen sjangeren har klart å matche.

Nå har det gått to år siden frontmann Ihsahns solodebut, den meget vellykkede «The Adversary». Mange ble forbløffet over hvor tilgjengelig platen var i forhold til Emperor-utgivelsene, noe som også førte til blandet mottakelse.

Stormannsgal
Med «AngL» følger gitaristen, vokalisten og låtskriveren opp med nok en dose komplisert, proginspirert metall. Det veldig ekstreme er lagt på hyllen, og vi får både raske og relativt rolige spor, ispedd virile brøl så vel som behagelig sang.

Åpningslåten «Misanthrope» kunne overraskende nok glatt sklidd inn på et av Emperors siste album. Her viser Ihsahn gjennom karakteristiske stormannsgale riff og uforutsigbare rytmer at han ikke har glemt gamle kunster.

Deretter er vi tilbake i landskapet som preget «The Adversary». Tempoet roes ned betraktelig, og fokuset vendes mot det melodiske. Her er artisten i sitt ess. Han har en egen evne til å lokke frem de riktige kombinasjonene som gjør musikken verdt å høre gang på gang.

Tungt fordøyelig
Ihsahn har aldri lagt skjul på sin fascinasjon for Friedrich Nietzsche. Dette gjenspeiles også i tekstene hans, og låttitler som «Scarab», «Emancipation», «Malediction» og «Threnody» vitner om at vi har med tungt fordøyelig poesi å gjøre.

Ikke overraskende utgjør det etterlengtede samarbeidet med Opeths Mikael Åkerfeldt i «Unhealer» albumets beste og mest gjennomførte spor. To av verdens beste metallmusikere samlet i skjønn disharmoni kan ikke bli annet enn vellykket.