Starten på gullalderen
Evigunge Karin Krog har vært med helt siden starten på det norske jazzunderet. Her treffer vi henne sammen med andre stjerner som Andersen og Garbarek på slutten av 60-tallet.

Karin Krog
Joy
Meantime Records/Musikkoperatørene

For noen uker siden stod Karin Krog og Arild Andersen sammen på scena med to stappfulle hus i Operaen under en hyllest til Radka Toneff. Det var nesten sjølsagt strålende fra ende til annen. Samarbeidet går over 40 år tilbake og med Joy får vi flere framifrå eksempler på hvordan blant annet de to, Jan Garbarek, pianist Terje Bjørklund og perkusjonistene og trommeslagerne Jon Christensen, Svein Christiansen og Espen Rud mer eller mindre starta ut.
Skal vi være helt korrekt så hadde Krog vært i gang allerede i et tiår da møtene vi får være med på her blei unnfanga. Andersen, Garbarek & Co, som er en del år yngre, var derimot helt i starten av sin platekarriere i alle fall.
Det vi får oppleve for første gang på cd er tre forskjellige besetninger med blant andre den svenske superbassisten Palle Danielsson, hans landsmann Berndt Egerbladh på orgel og den amerikanske trompeteren Ted Curson.
Round About Midnight blei spilt inn live på Kongsberg mens resten er studioinnspillinger fra enten 1968 eller 69. Vi blir servert musikk som Annette Peacocks tittellåt, Herbie Hancocks Maiden Voyage og, som ett av to bonusspor, klassikeren Break of Day in Molde.
Den originale omslagshefteteksten, som er skrevet av nylig avdøde George Russell, er også med denne gangen. Den forteller oss om en framsynt intellektuell som hadde skjønt hvilket potensial det var i disse norske ungdommene.
Her har vi med musikanter å gjøre som allerede den gangen mente det var avgjørende å ta sjanser for å komme seg videre. Vi snakker om melodikere av klasse, men også individualister som ønsket og evnet å frigjøre seg – å søke videre. Dette gjorde de den gangen og det har de i stor grad fortsatt med siden.
Karin Krogs Joy er en fantastisk dokumentasjon fra det seine 60-tallet med noen av de viktigste improvisatørene her hjemme – og internasjonalt – den gang og nå.