Sjøsyke museviser

Vokalisten i Modest Mouse burde tatt seg en Fisherman før han gikk på scenen på Hove.

Publisert

Modest Mouse
Hovefestivalen
Amfiscenen

Det var mange som hadde gledet seg, så det ut til. Hovefestivalens Amfiscene var det perfekte møtested mellom indieamerikas store kommersielle overraskelse i år og norske alternative pop-fantaster.

Sistealbumet «We were dead before the ship even sank» har solgt i grandiose mengder forventninger tatt i betraktning, og klarte jaggu å toppe Billboards albumliste noen uker i vinter.

Mye av æren bør vel kunne tilskrives bandets nye tilvekst, gitargiganten Johnny Marr, kjent for sine nydelige strengebidrag i The Smiths.

Det er også nevnte Marr som står for det meste av det beste på scenen lørdag kveld. Den minimalistisk melodiøse akkordriff-stilen hans hadde vært et enormt løft for hvilket som helst band i poplandskapet, og det er egentlig ganske vanskelig å høre for seg Modest Mouse-låtene uten ham akkurat nå.

Konserten skjemmes imidlertid av en vokalist i heller laber form. Isaac Brock både synger og ser ut som en litt ustemt (da er det ille!) og beskjeden utgave av vår egen Bjarne Brøndbo.

Nå skal det nevnes at Brock ikke akkurat er Guds gave til vokalen på plate heller, men på Hove hørtes det nesten ut som han var i ferd med å hoste opp lungene hver gang han prøvde seg på de øvrige lag i melodiene.

Med bandets lett maritime titler i bakhodet er det ikke fritt for at man etter hvert synes stakkars Brock ter seg som en halvsjuk sjømann oppå der, noe som også forsterkes lett av mannens noe teknisk uskolerte gitarklimpring.

Når bandet i tillegg klarer å blåse sisteskivas fineste låt, «Dashboard» i starten av konserten, er det sort sett bare skuffelsen som henger igjen etter musevisene. Og så Johnny Marr da.

LES FLERE ANMELDELSER HER