Så hatten passet
Vokalkvartetten Zap Mama slo oss til marka da vi hørte dem for første gang i Molde på begynnelsen av 90-tallet. Nå er det noe helt annet som møter oss.

Kongsberg (Side 2): Marie Daulne har nok vært lederen i Zap Mama helt fra starten, men første gangen vi så – det var en like stor visuell opplevelse som noe annet – og hørte bandet, så var følelsen av dette var et kollektiv så absolutt tilstede. Slik er det ikke lenger.

Zap Mama er fortsatt et multikulturelt ensemble med impulser fra en rekke kilder, det være seg afrikansk musikk, soul, pop, jazz – world music er så absolutt en merkelapp som fortsatt egner seg på det Daulne & Co har å melde.
Nå har det imidlertid blitt et mye mer kalkulert og innstudert show med hatter, kjoler og sjal der Marie Daulne spiller hovedrolla fra start til mål. De tre andre vokalistene er til stede for å løfte henne fram og gitarist, bassist og trommeslager spiller også ei tilsvarende rolle.
Jo visst kan Daulne synge – de andre også for den saks skyld – og de har også en evne til å få med seg et feststemt publikum på det meste. Likevel er det slik at Zap Mama anno 2009 framstår som mer uspennende og musikalsk likegyldig enn noen gang tidligere. Som underholding derimot har Zap Mama mye å formidle.