På sitt eget vis

Pianisten, komponisten og skribenten Helge Iberg er uansett arena en modig og original sjel. Her kommer nok et bevis på det.

Publisert

Helge Iberg
Standards and Vanguards
Grappa/Musikkoperatørene

Helge Iberg har i tillegg til å bli 55 år rukket en hel del annet også. Etter å ha spilt jazzrock i kambrosilurtida sammen med blant andre gitaristen Knut Værnes, har Iberg studert musikk ved Universitetet i Oslo, skrevet samtidsmusikk, komponert operaer og skrevet musikk for barneplater. Dessuten har han laget plater og jobbet med sjangerfrie musikanter som Anne-Lise Berntsen og Bendik Hofseth. I tillegg til musikalske bidrag i de fleste grenseland, er Iberg også en viktig og kompromissløs kulturdebattant.

Helge Iberg er med andre ord en ganske så uforutsigbar musikant og du verden så bra det er. Med «Standards and Vanguards» overrasker han nok en gang og går veier jeg knapt hadde forestilt meg.

Bortsett fra vokalisten Elin Rosselands unike bidrag på «My One and Only Love», «’Round About Midnight» og «Deep-Rest (Im Wunderschönen Monat Mai)», så er det kun Ibergs eminente pianospill som preger denne innspillinga.

Med Rosselands «låter» så er det også avslørt i stor grad hva slags repertoar som gjør denne innspillinga så unik. Standardlåter som de nevnte pluss «Just in Time», «Airegin» og «All of Me» er tolka på et vis som jeg aldri har hørt før. Iberg er på alle vis en improvisatør, men han er ikke en tradisjonell jazzmusikant som det swinger av slik de fleste nok vil forvente det. Likevel er det noe veldig lekent og svært originalt over det han foretar seg. Sjøl om spillet er lekent så befinner det seg ofte i de mørke tonelandskap uten at det på noen måte oppleves dystert.

Iberg har også skrevet en hel original musikk til innspillinga - «Vanguards» - og totaliteten med standardlåter, Schumanns lieder og hans eget materiale gjør dette til et flott og originalt visittkort fra Helge Iberg.