Nok et toppmøte

Atomic og School Days er to av de hippeste jazzbandene på kloden. For andre gang har de slått sine putler sammen og det kunne nesten ikke gå galt.

Publisert

Atomic School Days
Distil
Okka Disk

De mannskapsmessige fellesnevnerne i bandene Atomic og School Days er bassisten Ingebrigt Håker Flaten og trommeslageren Paal Nilssen-Love. Atomic består i tillegg av trompeteren Magnus Broo, saksofonisten og klarinettisten Fredrik Ljungkvist og pianisten Håvard Wiik. Resten av School Days er trombonisten Jeb Bishop, vibrafonisten Kjell Nordeson og saksofonisten og klarinettisten Ken Vandermark. Det betyr både hver for seg og til sammen noe av det beste og mest søkende som finnes av moderne musikanter på denne kloden i alle fall.

I tillegg til at kvaliteten er strålende hos alle åtte, så er også aktivitetsnivået noe så alldeles imponerende. Herrene er med i et utall band på begge sider av Atlanterhavet og sammensmeltinga av Atomic og School Days har vi opplevd både i levende live og på dobbelt cden ”Nuclear Assembly Hall” fra 2004 innspilt i studio i Oslo.

Her får vi møte det store kollektivet – som sjølsagt har de fleste referanserammene felles – live på den kjente klubben The Green Mill i Chicago i april 2006. Nok en gang er det en dobbelt-cd som blir sjøsatt og nok en gang bidrar alle som komponister.

Det legges på ingen måte skjul på at de åtte er sterkt tiltrukket av frijazz underveis her, men det er likevel i utgangspunktet ganske så straighte komposisjoner som er utskytingsrampen for de heftige ekskursjonene. Det kommer neppe som noen stor overraskelse at de fire blåserne utgjør et heftig kollektiv når vi møter dem i samla tropp og Atomic-«kompet» pluss Nordeson utgjør nesten sjølsagt noe av det mest ekspressive og samsnakka som finnes innen moderne jazz.

De som har opplevd noen eller alle åtte av disse herrene i levende live, vet sånn cirka hva de har i vente. Det får vi da også – cirka to timer med fullt øs, med masse sterk musikk med mye dynamikk der ordet kompromiss ikke finnes. Stort nærmere en svett jazzklubb enn dette er det vanskelig å komme.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!