- Mira minner om meg selv
Ray Kay vender tilbake fra L.A. for å jobbe med Mira Craig.
(SIDE2): Helt siden han regisserte Paperboys' uforglemmelige «Barcelona»-video fra 2002 har Reinert «Ray Kay» Olsen (30) vært hele Norges wonderboy på musikkvideo-fronten.
Etter en norsk gullrekke med artister som Kurt Nilsen («Shes So High», selvfølgelig) og Venke Knutson vendte Ray Kay snuten og kameralinsen mot USA og har de siste fem årene jobbet med blant andre Beyoncé Knowles, Backstreet Boys og Mel C fra Spice Girls.
- Mitt varemerke som regissør er såkalte «beautyjobber». Det vil si at min ekspertise er rett og slett å få kvinner til å se perfekte ut. Dette passer meg bra siden jeg er svært opptatt av det estetiske og det å skape et eventyr ut av virkeligheten, sier han mellom slurker av øl og heftig telefonvirksomhet.
Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!
Jobber med Mira
Reinert er for tiden hjemme i Norge for å lage videoen til Mira Craigs nye singel «Im The One». Dette er et prosjekt han har stor tro på.
- Jeg og Mira har snakket flere ganger om å gjøre en video sammen. Jeg har lyst til å gjøre det av flere grunner: Hun er for det første en veldig spesiell artist med særpreg. Og låta hennes, som er produsert av Tommy Tee, er knallbra. Men jeg liker også Miras stålvilje og gjør-det-selv holdning. Hun minner meg mye om meg selv på det området. Vi hadde og har samme filosofi. Hvis du vil gjøre noe, er det bare å sette i gang.
- Tror du Mira kan «breake» USA?
- Ja, definitivt. Og jeg håper selvfølgelig at videoen vil hjelpe på. Hehe. Både hun og Madcon er i en posisjon hvor de kan få til noe der borte nå, men det å ha fått kontrakt er bare starten. Kampen for å komme seg inn på det amerikanske markedet har så vidt begynt. Det er så mange som bare har gitt ut en singel eller to, for så å aldri få gitt ut et album en gang.

Tror på smitteeffekt
Miras beryktede divafakter burde være lett match for en mann som Reinert. Han har tross alt jobbet med den ultimate RnB-divaen Beyonce Knowles.
- Det er vanskelig å forklare hva som er så fantastisk med henne, men hun bare har X-faktoren. Og ikke minst har hun attitude og stil. Jeg har veldig tro på det å henge med flinke folk, som for eksempel Beyoncé. Det har skjedd meg ofte at jeg føler andres positive egenskaper smitter over på meg når jeg har blitt eksponert for de på nært hold, mener «Ray Kay»
Huset i Hollywood
Mye er blitt skrevet og sagt om den norske gjengen som bebodde det såkalte «Huset i Hollywood» for noen år siden. De viktigste aktørene var, ved siden av Reinert, Jenny Skavlans kjæreste Thomas «Fingern» Gullestad og den infamøse kjendisjournalisten/selvhjelp-forfatteren Magnus S. Rønningen.
- Den siste som reiste hjem fra den gamle gjengen var Magnus nå nylig. Så nå er det bare meg igjen der borte. Når jeg ser tilbake på den tiden nå, så tenker jeg først og fremst på hvor morsomt vi hadde det. Å se en gjeng med klovner gå crazy i Hollywood var stor underholdning, mimrer Reinert.
Forsvarer kameratens bok
Rønningen fikk tidligere i høst gjennomgå så det suste av norske litteraturanmeldere etter utgivelsen av boka «Oppskriften - for deg som vil opp og fram». Reinert, som envher god kompis ville gjort det, forsvarer ham til det siste.
- Jeg synes den er knallbra. Anmeldelsene var kanskje tøffe, men jeg synes det er kult at folk reagerer på den. Og jeg tror de aller fleste som går rundt og hater Magnus ikke en gang har lest boka. Essensen er jo en slags «hvordan komme seg opp og frem»-guide, mener «Ray Kay».
Reinert er fast bestemt på at Magnus har et poeng når han hevder at man må bli sett for å lykkes.
- La meg si det sånn: Talent og hardt arbeid kan bare ta deg så langt. Jeg trodde lenge selv at de to tingene holdt, men i virkeligheten må man faktisk networke for å bli synlig hos bransjefolk. Sånn er det bare. Man må selvsagt være flink og arbeidsvillig i bunn, men smalltalk med de riktige folkene kan få deg langt. Jeg vil si det er naivt å tro noe annet.

Merker finanskrisen
Reinert har muligens smalltalket seg til toppen av musikkvideoens verden, men selv hotshot-regissører i Hollywood merker nå finanskrisa på kroppen.
- Først og fremst merkes det på at budsjettene har blitt mindre. Den økonomiske toppen for musikkvideobransjen var nok rundt 2000. Nå har jeg en femtedel av det man fikk på den tiden å rutte med, men det er ikke krise for min del, altså, ler Reinert.
Likevel mener han å se at fremtiden ser lys ut.
- Musikkvideoer er mer populære enn noen gang. På grunn av YouTube og internett har så mange som opp til 20 millioner mennesker sett på enkelte av videoene mine.
Nei, livet er kanskje ikke så aller verst for Reinert K. Olsen fra Haugesund likevel.
Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!