Hyllest til bestemor
To av kongerikets aller mest spennende jazzmusikanter har tatt en svært original sving.
Ingebrigt Håker Flaten – Håkon Kornstad
Elise
Compunctio/MusikkLosen
Bassisten Ingebrigt Håker Flaten kommer fra skibygda Oppdal i Sør-Trøndelag. Der har slekta hans bodd i generasjoner og bestemora Elise, som blei født i 1906, var et religiøst menneske som slutta seg til bevegelsen som blei kalt Haugianismen – oppkalt etter Hans Nielsen Hauge.
Musikk var et viktig element i bevegelsen og Elise Flaten var en flott sanger som heldigvis NRK gjorde opptak med på 70-tallet. Opptaka er bevart og det er bestemor Elise som åpner denne unike innspillinga med «Ak, mon jeg staar i naade».
Resten av innspillinga er det Håker Flaten sammen med den glitrende saksofonisten Håkon Kornstad som tar seg av. I tillegg til tenorsaksofon spiller også Kornstad på sin egenkonstruerte flutonette og de skaper en sound og et lydbilde ingen andre har vært i nærheten av.
Låtene er i all hovedsak henta fra Elise Flatens repertoar, men «Etter Elise» er en fri improvisasjon og «Death and the Flower» er en nydelig Keith Jarett-komposisjon som passer perfekt inn i sammenhengen.
Håker Flaten og Kornstad er modernister som behandler dette tradisjonsmaterialet med den aller største respekt. De stortrives i hverandres selskap og utfordrer hverandre på et sjeldent vis.
Det de to har gjort er å skape et musikalsk landskap med store flater og rom de kan gå inn og ut av der og når det passer. Denne duoen tar vare på en viktig tradisjon og de gjør det på et dypt inderlig vis. Et eller annet sted der oppe sitter kanskje bestemor – hvis hun gjør det er hun garantert stolt av både barnebarnet og musikken.
Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!