Hitfritt
Minor Majority er fortsatt papparock-bandet det er OK å like. Denne gangen mangler de låtene.
Minor Majority
Either Way I Think You Know
HowToSayGoodNightRecords/Universal
For mange av de kuleste gutta i klassen er Minor Majority et tabubelagt band. Pål Angelskår og hans menn er liksom skoleeksempelet på den typen musikk det lages i konforme, sosialdemokratiske og akk så trygge Norge.
Undertegnede må ærlig innrømme at dette hatet har vært vanskelig å forstå. Javisst er Minor Majority håpløst romantiske og melankolske til fingerspissene, men med skiver som «Up For You & I» og «If I Told You, You Were Beautiful» på samvittigheten, gjør spesielt Angelskårs sterke låtskriverevner dette til et papparock-band det er helt OK å like.
«Either Way I Think You Know» er guttas fjerde LP, og dessuten et forsøk på å gjenskape energien fra scene i studio. Alt på denne plata er nemlig innspilt live med produsent Ole Petter Andreassen bak spakene. Og soundmessig har definitivt Minor Majority hatt godt av den økte frihetsfølelsen det uperfekte noen ganger kan gi.
Men om jeg i innledningen av denne anmeldelsen har skrytt av Angelskårs popsnekkertalent, er det med stor skuffelse man må konstatere at denne gangen har de virkelig flotte perlene (som «She Gave Me Away» eler «Dancing In The Backyard») uteblitt.
«Song For Sybil» med sitt Neil Young anno «Harvest»-aktige komp er et hederlig unntak. Det samme kan sies om den vakre steelguitar og banjo-drevne balladen «Try Me». Ellers blir det mye tristesse som går lett inn i det ene øret - og minst like lett ut av det andre.
Likevel ser jeg fortsatt ingen spesielt god grunn til å hate dette bandet, og regner med høyere låtnivå ved neste korsvei.