Fortsatt på høyden

Det er 30 år siden opprinnelige Jon Eberson Group var landets mest populære band. Nå kan ei ny storhetstid være på vei.

Publisert

Jon Eberson Group
The Coarse Sand & The Names We Wrote
JEG Records/Musikkoperatørene

Det gitarmaestro og komponist Jon Eberson og tekstforfatter og vokalist Sidsel Endresen ga oss med ”Jive Talkin’” og tilliggende herligheter på store deler av 80-tallet, var noe helt nytt i norsk musikk. Fusjonen av sofistikert jazz, pop, funk, soul, og rhythm and blues gikk rett hjem hos store deler av det norske folk og bandet solgte titusenvis av skiver og vant priser i bøtter og spann.

Alt hadde sin tid og mot slutten av 80-tallet var eventyret over. Eberson og Endresen har så avgjort vært med oss hele tiden siden på hvert sitt vis, men Jon Eberson Group har, med noen små unntak, fått hvile helt fram til for et par år siden og i fjor kom nye Jon Eberson Group med vakre ”Comfort Call”.

Der møtte vi kjernen til det nye bandet og de er fortsatt med her. Det er bassist Sigurd Hole og vokalist Hilde Marie Kjersem som sammen med den ”unge” veteranen Jon Eberson med ”The Coarse Sand & The Names We Wrote” har fulgt opp fjorårets ”debut” med en drittøff og helstøpt tilstandsrapport som har det meste i seg til å glede et stort og sammensatt publikum nok en gang.

Eberson har vært en aktiv herre siden lenge før Jon Eberson Group så dagens lys. Han spilte blant annet ei svært viktig rolle i Radka Toneffs musikalske liv og vokalister har alltid en spesiell dragning mot Ebersons usedvanlig melodiske univers. Etter at Ebers (blant kjente og til dels ukjente) begynte å undervise på Musikkhøgskolen, så traff han ganske raskt på stortalentet og studenten Hilde Marie Kjersem som faktisk blei født det året Jon Eberson Group så lyset for første gang.

Samarbeidet mellom de to har allerede ført til bestillingsverk for Oslo Jazzfestival, duoskiva ”Twelve O’Clock Tales” med jazzens standardlåter på programmet og ”Comfort Call” fra i fjor.

Nå har samarbeidet mellom dem og Hole ført dem til et landskap de fleste har et eller annet forhold til. Her finner vi elementer av country, americana, pop og jazz satt sammen på et vis kun disse musikantene, denne komponisten og denne tekstforfatteren kunne ha unnfanga.

I tillegg til kjernetroppene er også Finn Sletten (trommer), han var også med på deler av 80-tallet, og Hedvig Thomassen (gitar) med samt strykere og blåsere fra Kringkastingsorkestret – sistnevnte usedvanlig smakfullt arrangert av Sigurd Hole.

Kjersem synger med en autoritet og varme som er hennes egen og Jon Arild Eberson, om det er på akustisk eller elektrisk gitar, framstår fortsatt som den unike instrumentalisten han alltid har vært. Til sammen har Eberson, Hole og Kjersem, samt alle gode hjelpere, laga et nytt visittkort som det skal bli hyggelig å finne frem igjen om ei uke, en måned, et år eller om 10 år. Dette er usedvanlig kvalitetsmusikk som garantert vil tåle tidens tann. Vakkert, behagelig og nydelig er det – slik er det med den saken.