For et verk!
Mange forbinder nok verk med noe som gjør ondt. De som tar seg tid til å tilbringe tid sammen med verket Daniel Herskedal har skrevet, kommer til å forandre oppfatning.

Daniel Herskedal
Dagane
NORCD/Musikkoperatørene
I fjor vår var det tid for sjøsetting av bestillingsverket «Dagane» som tubaisten og komponisten hadde skrevet for Soddjazzfestivalen i Nord-Trøndelag. Det blei mottatt med stormende jubel både av publikum og av lokalpressa som nesten overgikk hverandre i bruk av superlativer. Nå får endelig alle vi andre som ikke var til stede på Inderøy i slutten av april i fjor oppleve hvorfor alle godorda blei tatt i bruk – og vi skjønner kjapt årsaken.
Sammen med vokalisten Helene Bøksle, som er utstyrt med en av de vakreste stemmene som har vederfaret oss de seineste åra, og vår nye supersaksofonist Marius Neset som hovedsolister, har Herskedal skrevet et verk som henter impulser fra både pop, folkemusikk og ikke minst jazz. En stjernetrio med Espen Berg på piano, Petter Eldh på bass og min nye favoritt-trommeslager Anton Eger driver det hele elegant og sømløst framover og Moldes store sønner Daniel Herskedal, som i tillegg til tuba også spiller basstrompet, og Hayden Powell på trompet, gir oss solistbidrag som bare bekrefter at de hører hjemme helt der oppe. Når det gjelder Marius Neset har jeg tidligere ment at han er klar for å føre arven etter Michael Brecker videre – her kommer enda flere bekreftelser på det. I tillegg til alt dette har Herskedal skapt et vakkert og stort lydbilde ved hjelp av et lite symfoniorkester og koret Svanholm Singers.

«Dagane», der Øyvind Ebbesvik har skrevet tekstene som Bøksle framfører med si klokkeklare og inderlige røyst, er både et stort og heftig, men samtidig dynamisk verk med nydelige ballader. Det forteller oss med all ønskelig tydelighet at Daniel Herskedal er både en strålende instrumentalist og en meget spennende komponist.