Bra til å være britisk?

Flott USA-debut fra en London-jente som egentlig er ennå bedre.

Estelle
Shine
Homeschool/Atlantic/Warner

Det er lett å skjønne at den amerikanske norgesvennen John Legend valgte Estelle som den første artisten ut på sin nye etikett Homeschool. London-piken er sertifisert kul, ser unik ut, både rapper og synger, samtidig som hun fikk brukbar suksess med sitt debutalbum. (Sjarmoffensiven ”1980” ble en liten hit i Norge.) Vi har altså å gjøre med en slags europeisk variant av (i dag psyke) Lauryn Hill. Kanskje John håpet å få et nytt UK-importfenomen à la Amy Winehouse, minus knarken?

Kanye West hjelper
Det var tydelig forrige gang, men nå er det klarere; Estelle er en bedre rapper enn sanger. Hun klarer tonene, men noen ganger blir man nesten spent, naturligvis uten reell grunn. Nuvel, det trenger ikke lyde perfekt for å høres bra ut, og det er liten tvil om at 28-åringen er en lekker og karismatisk artist.

P3-favoritten ”American Boy”, som har vært nummer 1 i England i snart fire uker på rad, som will.i.am først laget som en tøysete houselåt, går fort fra irriterende til irriterende fengende. Kanye med litt britisk aksent hjelper faktisk. ”Wait A Minute”, også i regi av Black Eyed Peas-arbeidsjernet, er en perfekt åpning, mens Wyclef Jean-bidraget ”No Substitute Love” kan bli en hit. Sistnevntes bruk av George Michaels ”Faith” er for øvrig muligens det mest britiske på stjernespekkede ”Shine”.

Variert
Et fornuftig antall spor reduserer sjansen for dårlige låter, og Estelle dummer seg aldri ut i løpet av de tre musikkvartene. Det er likevel tydelig at innstillingen har vært å forsøke å ikke legge alle eggene i samme kurv ved å lage et album ”man ikke helt kan kategorisere”. Pop, R&B, hip-hop, reggae, jazz, soul? I slike tilfeller blir ”variert” da ofte en henvisning til graden av suksess. Det trenger ikke å ha noe å si for innholdet, men det er ofte et dårlig tegn at en utgivelse fra USA blir ”holdt igjen” etter at den er sluppet i salg Europa.

Til tross for at John Legend har gitt sin europeiske storsatsning en bukett med superbe gjester foran og bak mikrofonen, bør selv fans av London-jenta være enig i at hun definitivt bærer på en ennå bedre skive. Det er ingen Estelle-diss å si at hun egentlig bør høyere opp enn terningkast 4.

FLERE MUSIKKANMELDELSER