Årets okse
Med årets mest originale bandnavn, stilles det tilsvarende forventninger til musikken. Til en viss grad innfris de.

Bull of the Year
Four Horns
AIMSoundCity/Musikkoperatørene

Bak navnet Bull of the Year skjuler en kvartett seg bestående av Ole Jørgen Bardal på altsaksofon, Morten Engebretsen på klarinetter, Pål Hausken på trommer og Magne Vestrum på bass. Det betyr unge herrer på pluss minus 30 fra miljøet rundt Musikkhøgskolen i Oslo. Den vi kjenner best til av de fire er utvilsomt Hausken som har vist gjennom sin medvirkning i In The Country og med Susanna Wallumrød at han holder skyhøy klasse allerede. Vestrum, som har skrevet all musikken her, kjenner vi også fra Hilde Marie Kjersems band og de andre har også en del erfaring fra mer ukjente konstellasjoner.
Bandet har eksistert i fire år, men er helt nytt for meg. Instrumenteringa forteller oss at vi får et sound som er originalt og det er også musikken. 60-talls musikken ligger i bånn og jeg vil heller kalle det vi får høre for fri jazz i motsetning til frijazz. Vestrum & Co har henta impulser fra både samtidsmusikk, rock og folkemusikk, men det er likevel urheftig improvisasjon som er det viktigste utgangspunktet for det vi får være med på.
Noen ganger er musikken ganske så straight og melodiøs, mens andre ganger er det så mye energi og trøkk i det som skjer at man skulle tro musikantene var på vei ut gjennom høytalerne. Noen ganger er retninga grei å følge, mens andre ganger blir det mer uforløst og uferdig.
Bull of the Year gir oss nok et eksempel på at det skjer vanvittig mye i ung norsk jazz om dagen – og ofte med høy kvalitet.