Mistet omsorgen for sønnen
Gutten skal ha vært overvektig siden fireårsalderen. Nå er han plassert i fosterhjem.
Da gutten var fire år konstaterte helsestasjonen at han var overvektig. Seks år senere, da gutten var ti år, varslet guttens skole barnevernet. De skal ha vært bekymret for guttens helse og utvikling, blant annet på grunn av overvekt.
Bekymringsmelding
Siden besøket på helsestasjonen hadde mor og barn de siste årene blitt henvist til Haukeland sykehus tre ganger for å få råd om kosthold og livsstil.
Ifølge skolens bekymringsmelding hadde gutten vanskelig for å delta i fysisk lek med andre barn, og strevde med å gå opp trappene til tredje etasje.
Barnevernet hadde en samtale med guttens mor etter dette, og hun samtykket til råd og veiledning. En ernæringsfysiolog ble tilbudt, og det ble senere satt inn familieveiledning. Også en miljøterapaut ble engasjert for å hjelpe gutten sosialt.
Noen måneder før gutten fylte elleve år meldte guttens fastlege fra til barnevernet. Han var svært bekymret for guttens vekt. Legen hadde ikke funnet noen sykdom som kunne forklare vekten, og vurderte det slik at mor og barn ville ha behov for støtte til å komme igang med og gjennomføre trening.
Mor: - Har blitt bedre
Guttens mor har pekt på at situasjonen har bedret seg, og at det tar tid å få bukt med vektproblemer.
Barnevernstjenesten i familiens bydel mener at gutten sliter med «alvorlig overvektsproblematikk», og at mor ikke følger opp guttens kosthold og sosiale hverdag. Fylkesnemnda i Hordaland vurderte at omsorgssituasjonen for gutten er beheftet med alvorlige mangler, og fattet vedtak om omsorgsovertakelse like før gutten fylte 13 år.
Gutten ba om å få bli boende hos moren.
Til retten
Vedtaket om omsorgsovertakelse er nå brakt til Bergen tingrett. Det er foresløpig ikke klart når saken eventuelt vil bli behandlet.
Marius Reikerås, som representerer 13-åringen og hans familie, krever at guttens helsemessige forhold ikke blir brukt mot gutten. «Fylkesnemda har heller ikke vurdert de ulike årsaker til at dette kan ha vært et problem,» skriver juristen i prosesskriftet.
Ikke første gang
Første gang barnevernet skal ha brukt overvekt som begrunnelse for omsorgsovertakelse var i 2007, ifølge TV 2.
En mor fra Østlandet skal da ha mistet omsorgen for sin 12 år gamle datter som skal ha veid 100 kilo. En annen avis skriver at jenten skal ha veid 122 kilo på dette tidspunktet. Jan Erik Granmo var den gang advokat for 12-åringens mor.
- Hun mistet omsorgsretten for datteren. Det var andre ting, men fedme var hovedbegrunnelsen for at hun mistet omsorgsretten, har Granmo tidligere sagt til TV 2.
- Det er aldri bare èn årsak
Kommunaldirektør på byrådsavdeling for helse og omsorg, Nina Mevold, sier at hun ikke kan kommentere den konkrete saken.
- Det er fylkesnemnda som fatter vedtak om omsorgsovertakelse. Dette er en grundig prosess som går over to dager, og ikke noe som blir tatt lett på, sier hun.
Mevold er kommunaldirektør ved byrådsavdeling for helse og omsorg. Avdelingen har ansvar for barnevernstjenesten i Bergen.
- Det er aldri slik at det er en enkeltårsak som fører til vedtak om omsorgsovertakelse, og du vil aldri komme i en situasjon der en enkeltårsak vil føre til en så alvorlig inngripen, sier hun, og fortsetter:
- Det er alltid sammensatte grunner, og vedtak om omsorgsovertakelse bygger på en helhetlig vurdering av barns generelle behov og foreldrenes omsorgsevne.