Luksuriøs landing på Gardermoen
Slik tar OSL Gardermoen opp kampen med Kastrup og Arlanda.
GARDERMOEN: Dubai rykker nærmere når Emirates tar av fra Gardermoen sju dager i uka fra 2. september. Etableringen kan øke trafikken over OSL med 220.000 passasjerer på årsbasis.
Flyet - en Boeing 777-300 - tar 360 passasjerer, hvorav åtte er «first class» og 42 «business class», der du kan legge deg nedpå de drøye sju timene turen tar, skriver rb.no.
Videre har flyet 310 seter i klassen «economy». I tillegg kommer lasteplass for 24 tonn, som trolig blir fylt med norsk laks.
Størst i verden
Emirates vokser hurtig og er blant verdens største flyselskaper. Emirates har base i Dubai, som er en av verdens travleste flyplasser med overgang til andre internasjonale flyginger, og som setter Londons Heathrow i skyggen.
Per i dag har Norwegian enkelte flyginger til Dubai, der flyene går tett til populære destinasjoner som Bangkok, Phuket, Singapore, Manila, Kuala Lumpur og Hong Kong. Australia-rutene når både Adelaide, Sydney og Brisbane.
Hard kamp
Emirates etablering på Gardermoen er en fjær i hatten for Oslo Lufthavn, og en etablering det har vært jobbet for lenge for å hevde seg i konkurransen med danske Kastrup og svenske Arlanda.

– Dette passer perfekt inn i vår strategi for å utvikle vår posisjon innen langdistanseflyging, sa Nic. Nilsen da kontrakten var i havn i mars i år.
I går var flyplasstoppen siden starten i 1998 opptatt i sitt eget avskjedsarrangement. Nå skal han styre T2-utbyggingen og, utbyggingen av Flesland ved Bergen.
Ny transfer
Emirates landing på Gardermoen er en konsekvens av den pågående ombyggingen av terminalen. Til nå har logistikken for transfer-passasjerer på Gardermoen vært for tungvint, når passasjerene selv må sjekke om bagasjen.
Nå skal dette gå automatisk og uten besvær for de reisende.
Dubai har sin fjerde terminal under utbygging, som skal stå klar neste år. Designen er enhetlig – og svært lik nybygget på Gardermoen – T2 – det såkalte «røret».
