Lena (17) ble verdens sterkeste

Sande-jenta tok fire medaljer i VM i styrkeløft i Finland.

Publisert

(DT.NO): Selv hadde 17-åringen ambisjoner om gull og verdensrekord i markøft før turneringen, men endte til slutt opp med medalje i alle øvelsene.

I markløft ble det gull og to verdensrekorder med et tredje løft på 153 kilo, i benkpress ble det sølv og to verdensrekorder med 82,5 kilo på det siste forsøket, mens det i knebøy ble sølv og europarekord med et løft på 125 kilo i siste forsøk.

– Jeg er veldig fornøyd med at jeg satt så mange personlige rekorder på så kort tid. Det var veldig tøff konkurranse, forteller Sjøl på telefon fra Finland til dt.no.

Gjennom turneringen kjempet 17-åringen fra Sande Kraftsportklubb med Valeriia Vlasova fra Russland i klassen -57 kilo.

Til slutt fikk hun også sølv sammenlagt, en medalje som likevel smakte litt surt.

– Hadde vi regnet riktig ville jeg tatt gullet sammenlagt. Jeg kunne fint tatt en halvkilo til i markøft, men ettersom vi regnet feil endte jeg likt med russeren, forteller Sjøl.

Dermed stakk Vlasova av med seieren på kroppsvekt.

Les flere saker fra Drammens Tidende her

I markløft ble det gull og to verdensrekorder med et tredje løft på 153 kilo.