Kleskjeden sjokkerer igjen

Modeller uten en tråd skal få fart på klessalget.

Publisert

(SIDE2): Den amerikanske kleskjeden American Apparel gjør det igjen.

Se flere bilder i bildekarusellen nederst i saken!

I en ny reklamekampanje sjokkerer selskapet med provoserende bilder og reklamepostere. Nok en gang har selskapet lagt stor vekt på sex og nakenhet i sine katalogbilder, og de kontroversielle fotografiene vekker oppmerksomhet.

Unge og uskyldige
Går du inn på selskapets hjemmeside er det litt av et syn som møter deg.

Bilde etter bilde av unge jenter, nesten uten klær, og i utfordrende posisjoner er det selskapet har lagt vekt på når de skal selge klærne sine – i hvert fall de få som vises fram.

Foruten det faktum at flere av jentene blotter både rumpe og pupper, spilles det på den såkalte Lolita-looken, hvor unge jenter fremstilles som sexobjekt.

Også flere av selskapets egne ansatte har stilt opp som modeller. Det skal derimot nevnes at flere av bildene har en svært kunstnerisk utførelse, men dette er allikevel ikke noe alibi for kleskjeden.

Provoserende magasinreklame
Det er derimot ikke bare på sine egne hjemmesider kleskjeden, som for øvrig er den største klesprodusenten i USA, sprer de provoserende bildene. I en kampanje som er rettet mot magasiner er bildene tilsvarende kontroversielle, og tilbakemeldingene lar ikke vente på seg.

På twitter har flere kommentert de spesielle bildene som omtales som «hårreisende» og som «et steg for langt» av den populære kleskjeden.

Men dette er langt fra den eneste gangen selskapet har fått publisitet for sine provoserende reklamestrategi.

I 2007 ble det bråk da kleskjeden satte opp to reklameplakater i New York og Los Angeles med Woody Allen utkledt som rabbiner. Allen saksøkte selskapet for nærmere 60 millioner kroner, og rettssaken endte med at kleskjedens forsikringsselskap måtte ut med om lag 30 millioner kroner i oppreisning til Allen.

Også flere andre av kleskjedens kampanjer har satt selskapet under lupen. Ved flere anledninger har kleskjedens kampanjer blitt forbudt, og nakenhet er et vanlig syn i forbindelse med markedsføringen av klærne.

Selskapet har også blitt saksøkt flere ganger for seksuell trakassering, uten at kleskjeden fram til nå er blitt dømt.

Ikke første gang
Den nye reklamekampanjen vekkerallikevel mistanker. Det spekuleres nå i hvorfor American Apparel igjen presser grensene for hva som kan regnes som akseptabel markedsføring.

Det er ingen hemmelighet at kleskjeden er inne i en tung tid, og ryktene sier at selskapet står på randen av konkurs. Spørsmålet er derimot hvorvidt den nye kampanjen vil lokke kjøpelystne kunder til butikkene.

American Apparel ble grunnlagt i 1989 av kanadieren Dov Charney. Kleskjeden er mest kjent for sitt utvalg basisplagg, men har de siste årene utvidet utvalget med blant annet vintageklær og accessoirer.

HER SER DU FLERE AV REKLAMEBILDENE TIL KLESKJEDEN:

4013