- Ikke været som irriterer mest
Regntung start på årets festival ingen festbrems.
ØYAFESTIVALEN(Side2): Årets første dag av Øyafestivalen viste seg å bringe med seg årets første høsttegn – det startet vått, kaldt og begredelig, men heldigvis lettet det utover dagen.
Og da 90-tallsheltene i Grant Lee Buffalo gikk på scenen klokken 16, hadde allerede en god del funnet veien ned til Middelalderparken i Oslo.
Hele uka
For selv om været ikke alltid er på de festivalglades side, er det liten tvil om at Øya er en av de mest populære musikkfestivalene i Norge.
- Øya er festivalsommer i byen. Og selv om været ikke er helt bra, så er ikke det noe så mange kan gjøre så mye med, sier Tommy Johansen til Side2.
Sammen med Karianne Ormseth skal han tilbringe store deler av de neste fire dagene i Gamlebyen på festival.
Det skal også Mari Martinsen og Izac Wilson. Begge jobber som frivillige under årets festival.
Frivillig
Det er femte året på rad Mari er på Øyafestivalen, og hun kan ikke lovprise den høyt nok.
- Festivalen ligger i sentrum, det er en haug med band jeg liker og jeg kommer igjen hvert år. Jeg melder meg alltid opp som frivillig så fort det lar seg gjøre, uansett om jeg vet hvem som skal spille eller ikke – det er alltid noe som er bra. Og selv om det regner litt nå, så pleier det jo å være bra vær her.
Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!
Høydepunkt
En annen gjenganger på Øya er NRK Lydverkets Asbjørn Slettemark. Også han setter Øya-programmet høyt.
- Øya har mange forskjellige sjangere, og det er positivt, sier han, og legger til at kveldens konsert med Kanye West er noe han ser fram til.
- Ellers er Cancer Bats på lørdag et av høydepunktene – og selvsagt Kvelertak. Som alltid, sier musikkjournalisten, som ellers gjerne skulle sett at det var mer plass.
- Det blir veldig fullt her inne på området, mye folk skal inn på lite plass. Det er ikke noe sted å slappe av på, det kan bli litt slitsomt.
Dyrt
Mari synes også det er dumt at Platekompaniet ikke har telt på festivalområdet i år.
- De solgte skivene til artistene som opptrer billigere, det er dumt det ikke er slik i år.
Men det er en ting som irriterer mer enn været.
- Ølen her er veldig dyr. Det koster 70 kroner for en halvliter i år, og det har jeg som student ikke råd til.
Side2 er til stede på Øyafestivalen hele uka og gir det reportasjer og konsertanmeldelser fortløpende.