Ikke akkurat Royal Flush
Internettpoker, bikinidamer og korrupsjon er ikke helt vellykket miks.
Runner Runner - USA 2013. Regi: Brad Furman. Med: Justin Timberlake, Ben Affleck, Gemma Arterton, Anthony Mackie, m. fl.
Aldersgrense 15 år
Den fattige collegestudenten Richie (Justin Timberlake) satser de siste pengene sine på internettpoker og taper alt. I prosessen finner han en feil i systemet til eieren av siden, Ivan Black, spilt av Ben Affleck. Etter et kort møte mellom de to blir Richie dratt inn i en mørk underverden dynket i vakre damer, korrupsjon og raske penger. De eneste lysene i tunnelen er Blacks assistent Rebecca (Gemma Arterton) og den ivrige FBI-agenten Shavers (Anthony Mackie) Vil Richie sprenge banken eller vil huset vinne til slutt?
Det er litt av et stjernelag Brad Furman har samlet i sin nye thriller. Kjekkasen Justin Timberlake, Ben «Batman» Affleck, Gemma Arterton og stjerneskuddet Anthony Mackie. Etter meget positiv respons på hans forrige film «The Lincoln Lawyer (2011) var det nok flust av skuespillere som ville jobbe med den unge regissøren, så det var mange som stusset på valget av Justin Timberlake i hovedrollen.
Timberlake har uten tvil en enorm karisma foran kamera, med sitt sjarmerende smil og gigantiske selvtillit. Han var forbasket god i rollen som Napster-gründeren Sean Parker i «The Social Network» (2010) og absolutt flink i «Alpha Dog» (2006). I «Runner Runner» derimot er det tydeligere at han er avhengig av riktig rolle for å skinne. Pluss er det klart at han ikke er klar for ansvaret det er å ha hovedrollen i en storfilm. Samspillet mellom ham og Affleck er aldri det fyrverkeriet man kunne håpet på og sammen med Arterton er det total mangel på kjemi.
I den siste tiden har Ben Affleck konsentrert seg mest om å spille hovedrollen i sine egne filmer og det med stor suksess. «The Town» (2010) er en fabelaktig thriller og «Argo» som kom to år etterpå, viste at det bodde langt mer i karen enn det svært mange trodde. Rollen som slesk skurk er noe Ben Affleck takler lett og på tross av et middelmådig manus er det en fin prestasjon av Affleck. Man skulle egentlig ønske at man fikk mere tid sammen med denne karakteren enn den som Timberlake spiller, da Ivan Black er langt mer interessant.
Gemma Arterton har fått lite spillerom i «Runner Runner» og det lille hun har, er det som nevnte dårlige samspillet med Timberlake. Hun er hyret inn for å være vakker, ikke særlig mer. Anthony Mackies rolle som agenten som vil ta Affleck, er altfor liten til at han får gjort noe ut av seg. Synd, da disse to skuespillerne er bedre enn dette. De får rett og slett får lite tid til å etablere seg.
Her er nemlig den største svakheten i «Runner Runner». Filmen rusher handlingen fram og vi blir ikke spesielt godt kjent med karakterene, en ting som jo er svært viktig i en karakterdrevet thriller. Vi må være investerte i de vi ser på, eller så vil vi aldri være spente på hvordan det hele vil ende.
Filmen er ellers kompetent lagd, med fint foto og lyddesign. Profesjonellt og gjennomført, men fryktelig middelmådig. Det blir aldri spennende eller desperat nok og det er lite på skuespillersiden som løfter «Runner Runner» fra en komfortabel plass midt på treet.