«Hevn»: - Det er bare menneskelig å hevne seg
I «Hevn» var det Siren Jørgensens oppgave å få folk til å heie på hun som ødelegger.

(SIDE2): - I Norge overlater vi problemene til lovens lange arm. Rebekka tar saken i egne hender. Og man kan skjønne hvorfor hun gjør det, sier Siren Jørgensen.
Hun spiller hovedpersonen Rebekka i den nye norske spillefilmen «Hevn», som har premiere på fredag.

I «Hevn» gir Rebekka seg ut for å være en reiselivsjournalist som skal skrive om et hotell i Sogn og Fjordane. Hennes intensjoner er imidlertid en helt annen.
- Man skal holde følelsene inni seg
I Norge er hevn et nærmest tabubelagt tema. Vi skal helst søke tilgivelse, og det snakkes lite om hevngjerrighet.
- Det blir på samme måte som man behandler sorg i Norge, ja, i den vestlige verden. Man skal holde følelsene inni seg. Sånn er det med hevn også. Men hvis noen hadde gjort noe mot barna mine ... jeg vil ikke tenke på det engang, sier Trond Espen Seim.
I filmen spiller han Ivar, som uvitende dras inn i Rebekkas planer.
Må plassere skyld
Regissør Kjersti G. Steinsbø tror at hevnfølelsene til Rebekka kommer i søken etter å finne noen å skylde på.

- Hvis noe skjer med en av dine nærmeste, og du ikke er der ... da føler man skyld. Det er viktig å være der og verne dem. Når man ikke får gjort det, prøver man å plassere skyld. Dette går på Rebekkas skyldfølelse. Hun har mistet perspektivet, sier hun.
Trond Espen Seim er enig, og påpeker at Rebekka ikke er en gal person.
- Glenn Close er syk i sinnet når hun koker kanin. Rebekka er ikke syk, sier han - og henviser til filmen «Fatal Attraction» fra 1987.
- Hun har bare behov for å gjøre bot. Det er menneskelig å ville hevne seg, fortsetter Jørgensen.
- Det er et beskyttelsesinstinkt, sier Steinsbø.

Har hevnet seg
Jørgensen har selv kjent på hevntanker.
- Jeg hevna meg på søstrene mine. De var så flinke til å snakke, og det var ikke jeg. En gang hadde jeg en bunke med A4-ark som jeg skrev stygge ord på, så rullet jeg dem sammen og la dem rundt omkring på rommet til søstera mi, sier Jørgensen, før Seim avbryter.
- Her har du tittelen på saken: «Du vil ikke bli uvenn med Siren», ler han.
- Men når man utfører hevn, gir det ikke en god følelse etterpå, sier Jørgensen.

I enden av en klaustrofobisk fjord
Filmen er spilt inn i Mundal ved Fjærlandsfjorden i Sogn og Fjordane. Det over hundre år gamle hotellet Hotel Mundal spiller også en viktig rolle i filmen.
- Jeg var klar på at jeg ville ha et hotell i enden av en klaustrofobisk fjord. Hotel Mundal dukket opp, og det var helt perfekt. Vi så på flere hoteller også, men jeg ble helt forelsket. Alt stemte, sier Steinsbø.
Men midt i første innspillingsuke, måtte de ha et krisemøte.
- Vi følte at vi var midt i en Freia-reklame, det var for perfekt. Vi fikk ikke den ugne følelsen vi skulle ha. Men så ble det gråere og mer klaustrofobisk, sier hun.

Spøkelseshotell
Hele staben bodde på hotellet under innspillingen.
- Det første vi fikk vite, var at det spøkte der. Vi så ingen spøkelser, men noen hørte ting. Og hunden til prosjektlederen markerte ved rommene det spøkte på. Så jeg valgte meg et av de andre rommene, smiler Jørgensen.
Steinsbø sammenligner oppholdet med å være på leirskole.
- Vi spiste sammen, spilte poker, gikk turer. Det var en drømmesetting, sier hun.
Se traileren til filmen:
Screen9na04