Her avsløres verdens beste bil å kjøre

Verken pris eller ytelse skulle avgjøre - bare ren nytelse.

Publisert

Det amerikanske bilmagasinet Motor Trend har igjen samlet noen av sine nye favorittbiler fra det siste året, for å kåre det de kaller «Best Driver's Car».

Dette er ikke en kåring av hvilke biler som går fortest fra 0-100, har det råeste utseende eller kan kjøre rundt en bane fortest, men er derimot en kåring om hvilke biler som er mest tilfredsstillende å kjøre.

Som enhver bilentusiast vet, så er det ikke nødvendigvis noen klar sammenheng mellom pris, ytelse og det at en bil er fantastisk morsom å kjøre. Toyotas GT86 er kanskje det aller beste eksempelet på en bil som er tilfredsstillende å kjøre, uten at den imponerer noen på en bane eller er avskrekkende i pris.

Og utvalget av de 12 bilene som kjempet om tittelen i år, viser at det er enorme forskjeller både i ytelse og pris - og det kan ikke være en enkel jobb å sammenligne Ford Focus ST med 250 hestekrefter med Bentley Continental GT Speed Le Mans Edition til over 250.000 dollar (ingen norske avgifter her altså).

Årets utvalg var som følger:

  • Nissan GT-R Track Edition
  • SRT Viper Track Pacage
  • Jaguar F-Type V-8 S
  • Aston Martin Vanquish
  • Mercedes-Benz E63 S AMG
  • Bentley Continental GT Speed
  • Porsche Cayman S
  • Audi R8 V-10 Plus
  • Mercedes-Benz SLS AMG Black Series
  • BMW M6
  • Ford Focus ST
  • Porsche 911 Carrera 4S

Siden dette er en amerikansk test vil noen kanskje heve øyenbrynene for hvorfor nye Corvette C7 Stingray ikke er med, og ifølge MotorTrend begynte den omfattende testingen av bilene bare noen få dager GM var i stand til å levere en ferdig konfigurert testbil.

Du kan se hvordan det gikk da bilene ble satt opp mot hverandre i en ren dragkonkurranse under.

Så hvordan tror du det hele gikk med tanke på vinner?

Vel, SRT Viper havnet på en desidert sisteplass - mye på grunn av at sjåførene var mer enn skeptisk til byggekvaliteten, og at bilen de benyttet hadde flere tekniske problemer under testingen.

På nest siste plass kom Ford Focus ST. Ikke fordi de ikke likte bilen - for de elsket presisjonen - men fordi bremsene ikke holdt godt nok på bane (og skal vi være helt ærlig overopphetet vi bremsene da vi testet bilen på svingete veier i fjellene langs den franske rivieraen for et drøyt år siden, så det tror vi på).

Videre i rask rekkefølge kom BMW M6, som de mente var for tung, Bentley Continental GT Speed snek seg på neste plass med kraftige klager på gassresponsen.

Så kommer Aston Martin Vanquish, Mercedes E63 AMG S stasjonsvogn, Nissan GT-R Track Edition, Porsche Cayman S og Jaguar F-Type V-8 S på de litt intetsigende plassene før pallen.

På en solid 3. plass kommer den oppdaterte utgaven av Audi R8 V10, bedre kjent som V10+ som fikk litt trekk for å ha for lite dreiemoment i mellomregisteret - men som i det hele omtales som «awesome».

På den litt sure 2.-plassen kommer AMGs spesialversjon av SLS, bedre kjent som Black series. Mens den originale SLSen har fått mildt sagt blandede tilbakemeldinger, mens med Black Series er bilen blitt et skikkelig kjørebeist med en fantastisk motor og utrolig styrefølelse.

Vinneren i år ble derimot den nye 911 med firehjulsdrift - bedre kjent som Carrera 4S, noe som kanskje var noe sjokk siden tohjulsdriftversjonen vant den samme konkurransen i fjor.

Ifølge MotorTrend var den ingen av dommerne som rangerte bilen lavere enn 2. plass.

«It's just an incredible machine to drive. I kept thinking to myself, 'This is the big boy Porsche.' If you need proof at just how outstandingly good the 911 is, this year's Carrera 4S gains weight compared to last year's 2WD model, yet lapped Laguna faster», oppsummerte en av dommerne, Jonny Lieberman, enkelt.