Frykter elbiler kan bli verdiløse
Hvor lenge forventer du at en bil skal vare?
Hovedproblemet med dagens elbiler er ikke verken miljøaspektet, tilgjengelighet, mangel på ytelse - eller for den saks skyld prisen. Den siste generasjonen biler er til og med ganske romslige og praktiske.
Elbilens store akilleshæl er derimot at dagens batteriteknologi ikke er spesielt god.
Elbiler bruker i dag samme type batteriteknologi som sitter i din mobiltelefon og bærbare datamaskiner. Fremfor alt er batteriene svært dyre å produsere, samtidig som kapasiteten er mindre enn man kunne drømme om.
Resultatet er at elbiler i dag har relativt begrenset rekkevidde og de tar lang tid å lade opp. I praksis ville de vært nærmest umulige å selge en elbil i Norge i dag, om det ikke hadde vært for fritaket for moms og engangsavgift, i tillegg til at de har andre insentiver som gratis passering i bomringen, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt.
Hvor lenge lever batteriene?
Men batteriene i elbilene har også en annen side over seg som er litt mindre omtalt: Over tid mister batteriene sin kapasitet, noe som avhengig av bruk typisk betyr at 20 prosent av kapasiteten forsvinner i løpet av 5-7 år, og betydelig raskere om du benytter såkalt hurtiglading.
Levetiden avhenger riktignok av hvor mye det blir brukt, og erfaringene med denne typen batterier i elbiler er begrenset, noe som gjør at nøyaktige tall er vanskelig å oppdrive. Det som er helt sikkert er at elbilen du kjøper i dag, om noen år vil ha vesentlig redusert rekkevidde.
Peugeot mener for eksempel at 80 prosent batterikapasitet betyr at batteriet har nådd slutten av sin levetid.
Svært dyrt å bytte
Hvis det er behov for å bytte batteri, er dette i dag såpass dyrt at det i de fleste tilfeller er mer lønnsomt å kjøpe ny bil.
Leasingselskapet LeasePlan forteller til Nettavisen at de normalt sett har biler på utleie i 3 til 5 år før de blir solgt, men av frykt for verditap på bilen som følge av slitasje på batteriet, tilbyr de ikke de lengste periodene på elbiler. Batteriene har års garanti, og etter dette er det eieren som må dekke eventuelle problemer.
- Vi vil selge biler som har et par år igjen av garantitiden på batteriene, sier markedsdirektør Marius Paus til Nettavisen.
Årsaken er at hovedverdien i elbilene ligger i nettopp batteriene og at de er svært dyre å bytte.
Han forteller at de når de beregner verditap på biler, beregner de i tillegg en vesentlig høyere avskrivning på elbiler enn på vanlige biler - blant annet fordi nytteverdien av en elbil reduseres over tid.
- Det er snakk om 10-15 prosent mer i forhold til de vanlige bestselgerne, sier Paus.
- Samme levetid som andre biler
Elbilen som selger best i Norge i dag, er «trekløverbilen» i-MiEV som det i hovedsak er Mitsubishi som står bak, men som også selges under navnet Citroën C-Zero og Peugeot iOn.
Informasjonskonsulent Maya Boutroue Vedeld i Motor Gruppen, som forhandler Mitsubishi i Norge, mener at elbiler skal ha den samme levetiden som andre biler.
- Batteriet skal vare i bilens levetid, derunder dekkes feil på batteriet innenfor garantitiden på 5 år. Bilens forventede levetid er den samme som for andre biler. Fabrikken oppgir at 70-90% av batterikapasiteten forventes å være igjen etter 10 år/150.000 kilometer, sier Boutroue Vedeld til Nettavisen.
Ifølge Motor Gruppen er det ikke spesielt relevant å snakke om et fullt batteribytte på disse bilene.
- Det er slik at batteriene ikke er ment å skiftes ut, uansett «alder», særlig med tanke på at det innen kort tid vil være mulig å kun bytte ut enkeltceller i batteriet som skulle være defekte, i stedet for hele batteripakken. Dermed er det egentlig ikke relevant å snakke om noen pris for fullt batteribytte, som per i dag er på rundt 148.000 kroner, sier hun.