Fordelen med nummer to
John Olav Nilsen med 3-minutters hjelp til svenske Kristian og jentene hans.
(SIDE2): - Det er ikke for å være vrang, men jeg har i grunnen bare møtt menn når jeg har vært i Norge, så jeg kan ikke uttale meg om jentene her, ler svenske Kristian Antilla (32).
Han har akkurat sluppet skiva «Svenske Tjejer» - og får god promohjelp her til lands av vår egen John Olav Nilsen, som er med på låta «Josefine». Den har allerede rullet på radio en tid, og torsdag kveld blir de to gutta å se på Lydverket på statskanalen.
Men til tross for at Antilla har gitt navn til sin siste skive etter svenske jenter, er det ikke så mye mer han vil si om de blågule jentene, enn at skiva er et «høyst subjektivt portrett av en tidsperiode i livet mitt». Vi kan legge til at han ellers jobber som produsent i sitt eget studio i hjembyen Göteborg og bedriver den israelske kampsporten Krav Maga. Ikke så rart han har jenter nok til å fylle en plate kanskje.
Enøyde damer
John Olav derimot, snakker gjerne om både svenske og norske jenter.
- Hvordan jentene er avhenger av hva man oppsøker selv, ikke hvor de er fra. Du finner det meste de fleste steder, mener han og eksemplifiserer.
- Vil du ha en enøyd jente, så finner du det på en klubb i Norge, og du finner en enøyd jente i Sverige. Jenter er like fine og like skremmende uansett hvor i jeg er i verden.
(Artikkelen fortsetter under videoen med Kristian, som gjør Josefine)
J.O.N.s stemme
Låta «Josefine» hadde Kristian skrevet før han traff John Olav, men det var først da Loddefjordingen kom til etter at de ble kjent i fjor, at låta kunne komme ut til folket.
- Det var så enkelt som at da jeg hørte John Olavs stemme, så tenkte jeg på den sangen. Jeg ba han skrive noen strofer og synge med. Det sa han ja til, han kom til Göteborg, gjøre opptak og dermed spiller han med i 3 minutter og 50 sekunder på skiva, smiler Antilla.
Svensken har på sin side tilbrakt mye tid i Norge, mest som privatperson. Blant annet gjorde han et forsøk med sommerjobbing ved et økologisk landbruk på Vestlandet i fjor sommer.
- Jeg hadde et romantisk bilde av kroppsarbeid, så derfor gjorde jeg det. Men jeg skjønte fort det ikke var noe for meg, flirer han, og forteller at han har vært mye hos venner, særlig i Bergen.
Nummer to
Og forholdet Bergen - Göteborg er viktig for de to musikkompisene. Begge byene er nest størst i sine land, og de mener det er avgjørende for hvordan musikkens forhold utvikler seg der.
- Jeg liker å tro at det finnes en form for slektskap mellom byene, som nummer-to byer. De byene faller utenfor bransjemeninger om musikk og penger og musikerne får en gjør det selv-holdning. Mye av den svenske musikken jeg har hørt på er fra Göteborg, det er en fantastisk indie og poprock by, og jeg identifiserer meg med den, sier John Olav.
Andre gang
Likhetstrekkene mellom de to artistene er muligens ikke så lette å se med en gang, men Nilsen poengterer det viktigste.
- Vi uttrykker oss om ting veldig mange ikke tørr eller klarer, ting det er vanskelig å snakke om. Låtene våre definerer ofte en følelse.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det er dog ikke første gang Antilla og John Olav gjør ting sammen - Kristian var også med på Gjengen-låta «I Veien» fra deres siste album. Det blir trolig heller ikke det siste gang de slår sine musikkhoder sammen.
- Det blir nok absolutt mer, så lenge det føles riktig på et musikalsk plan, sier Nilsen, som understreker at han kun samarbeider med folk han kjenner.
Sover rundt
For kort tid siden slapp bysbarn Lars Vaular sin siste singel «Som i en Siste Dans», der John Olav er med.
- Jeg gjør bare låter med folk jeg har et medmenneskelig forhold til, så det er ikke så rart at jeg har jobbet med dem. Men at «Josefine» og Lars Vaular-låta kom ut samtidig, er litt tilfeldig. Selv om det bare er hyggelig at denne høsten ble en slags «sleep around» for min del, forteller han, og opplyser samtidig at for han og Gjengens del går turen i høst til Sverige og Danmark.
Dersom du er nysgjerrig Antilla, kan du sjekke han ut på konsert på Blå i Oslo 12. oktober. Senere i høst blir det trolig klubbturné for svensken og til sommeren kanskje festivaler - «dersom noen vil ha mer her», som Antilla sier.
- Det er fint å turnere et nytt sted. Å spille de samme småbyene i Sverige for 15. gang er trøttende, og jeg reiser rundt i Norge med åpne øyne og ser fram til å spille her.