Fødte Sander hjemme på badet

Familien bor fem minutter unna sykehuset, men rakk ikke frem da Sander kom til verden. Hanne Stølsvik Holsen endte opp med å føde hjemme på badet.

Publisert

- Etter sist fødsel var jeg forberedt på at også denne kom til å gå raskt, men at det skulle gå så raskt hadde jeg ikke trodd, forteller den nybakte trebarnsmoren Hanne Stølsvik Holsen til Firda.

Avisen fikk tips om hjemmefødselen og tok kontakt med foreldrene som bekreftet det hele.

Ble overrasket
- Det startet med at jeg hadde litt smerter kvelden før, men jeg sov hele natten gjennom. Da jeg våknet morgenen etter og skulle reise meg, gikk vannet, sier Hanne.

Like før klokken seks ringte barnefar Eirik til sykehuset og sa at de kom om en stund.

- Vi ringte også søsteren og moren min, som begge spurte om de hadde tid til å dusje først. Jeg sa at det ikke skulle være et problem, fordi jeg hadde ikke så mye smerter og tenkte at vi hadde god tid på oss, sier Hanne.

Men det skulle vise seg å være feil. Etter kort tid viste rietelleren på mobilen at det bare var 30 sekunder mellom riene, og halv syv ringte Eirik på nytt til fødeavdelingen og ba dem komme.

- Jeg hadde sittet på do etter at riene startet, men når jeg skulle reise meg kom trykkrien. Da fikk jeg panikk, sier Hanne.

Far var jordmor
Mens mor var i sjokk, greide Eirik å beholde fatningen.

- Da jeg så at hodet var på vei ut, handlet jeg i grunnen bare på impuls. Det første jeg tenkte var å få lagt henne ned på gulvet, og på neste rie kom gutten. Fokuset mitt var å se at ikke navlestrengen lå rundt hodet, at han pustet og skrek. Så mye mer kunne jeg ikke gjære. Etterpå tørket jeg ham og plasserte ham på brystet til mor, forteller Eirik.

Til daglig jobber han hos Byggmester Stølsvik.

Jordmor kom like etter fødselen var over. Da ble navlestrengen klippet, og både mor og barn ble sendt på båre til sykehuset.

- Jeg fikk skryt, og ble fortalt at jeg hadde gjort alt riktig. Det har nok hjulpet at jeg har vært med på de andre fødslene og sett litt hvordan det går for seg, men jeg har ikke akkurat fagbrev og er ikke utlært på området. Det var en fin opplevelse, men jeg vurderer ikke å skifte yrke, for å si det sånn, sier Eirik og ler.

Glad alt gikk bra
Så vidt de kjenner til er det første gangen ambulansepersonellet har kommet for sent til en fødsel så nær sykehuset.

- Det tok maks fem minutter fra jeg ringte til fødeavdelingen og ba de komme, til gutten var født, forteller Eirik.

- Jeg ville ikke gjort noe annerledes, og er glad for at fødselen skjedde på badet hjemme. Om vi hadde prøvd å reise tidligere kan det være at fødselen hadde skjedd i bilen, og det tror jeg fort kunne ha blitt mye verre, sier Hanne.

- Så er det jo litt stilig at det står at far var jordmor i fødselsattesten, sier Eirik og smiler.

- Tror dere det blir flere hjemmefødsler?

- Nei, vi har fått det vi ønsket, og tenker å avslutte med stil. Nå har vi prøvd keisersnitt, vanlig og hjemmefødsel, så vi gir oss mens leken er god, spøker Hanne før hun fortsetter:

- Det er ganske kjekt å tenke tilbake på at det gikk så bra som det gjorde. Sander er frisk og rask, og det er det viktigste. Nå er vi fem familiemedlemmer, med to jenter og en gutt, og det er helt perfekt.

Les flere saker i Firda