Fikk drømmejobben - brakk armen

El Cuero-bassisten hadde et ublidt møte med scenegulvet.

Publisert

(SIDE2): Forrige uke fikk gutta i El Cuero beskjeden de knapt kunne tørre håpe å få - to konserter med legenden Neil Young og hans Crazy Horse, som spiller i Oslo og Bergen henholdsvis i kveld onsdag og lørdag. Det er nesten ikke vits å legge til at jubelen sto i taket.

Dermed var uhellet som inntraff under konserten deres på Notodden sist fredag ekstra dårlig nyhet. Bassist Tommy Reite brakk nemlig armen.

- Vi spilte den siste låta i hovedsetter, og Tommy skulle gjøre et stunt han pleier å gjøre. Han klatrer og hopper rundt og er helt apekatt når han spiller, men på fredag feilberegnet han høyden. Han ramlet og tryna med armen under seg. Han var klar over at noe var veldig feil, men fullførte låta, sier trommeslager Håvard Takle Ohr til Side2, bare timer før bandet etter planen skal stå på scenen i Oslo Spektrum.

LES OGSÅ:
- Vurderte å kjøre dem på Gaustad
- Skulle aldri spille sammen igjen

Bandet takket for seg da de var ferdige med den siste låta, og stormet av scenen.

- Tommy fikk teipet armen, han hadde ingen intensjon om å la resten av konserten gå fløyten. Det ble heftig virksomhet bak scenen. I tillegg til å teipe hånda, måtte vi få av han gifteringen så ikke den ble sittende fast i det armen hovnet opp - og så gikk vi ut og spilte konserten ferdig.

Etter planen skulle bandet spille på Raumarock dagen etter uhellet, før de to konsertene med Neil Young. Etter konserten på Notodden får han gips på armen.

- Akkurat da var vi bekymret, vi visste ikke om han kunne spille, om vi måtte prøve få tak i noen andre, eller hvordan gipsen kom til å ligge over fingrene. Men Tommy spilte på Raumarock et døgn etter.

El Cuero Brynjar Takle Ohr - gitar/vokal Håvard Takle Ohr - trommer/vokal Tommy Reite - bass Øyvind Blomstrøm - gitar/pedalsteel/vokalAlbum El Cuero (2007) A Glimmer of Hope (2008) From Mountains to Sand (2011) Victor's Justice (2013)

I Oslo byttes gipsen, som er lagt feil første gang, og bassisten blir tatt godt hånd om der - og armen er nå i full gips.

- Det er ingen mer badass i rocke- Norge enn Tommy Reite. Mange hadde kastet inn håndkleet når noe slikt skjer, men han er en hardhaus, sier Takle Ohr.

Dermed står alle fire på scenen i Oslo onsdag kveld.

- Men jeg tror kanskje han skal ta det litt med ro. I Spektrum er det mye å klatre i, så jeg håper han tar det litt roligere.

Det er ikke første gang Reite har brukket armen - og spilt.

- Han brakk armen like før vi skulle i studio sist gang, og det gikk bra da også. Han får det til likevel. Til dags dato har det ikke vært nødvendig å få inn andre når Tommy brekker noe, flirer trommisen.

- Men han er underholdende å følge på scenen, så jeg håper han ikke forandre seg for mye

Foran kveldens konsert med amerikanerne, er bandet mest nervøse i forhold til om det skal gå noe galt med det tekniske.

- jeg har ventet på han i 20 år, så så klart er jeg godt forberedt. Selve spillebiten bare gleder vi oss til. Vi er veldig trimmet om dagen og har spilt mye i vår og sommer.

Det resulterer snart i en ny skive, som slippes i månedsskiftet oktober/november.

- Vi har fire-fem festivaler igjen nå, og så blir det en pause i slutten av august. Deretter slipper vi en liveplate som er spilt inn denne perioden. Da blir det ny turné på den skiva, som er vår første liveskive.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!