Fantastisk og nesten ubrukelig
Speilreflekskamera med videofunksjon er drømmen og skrekken samtidig.

Da speilreflekskameraer begynte å dukke opp med videofunksjonalitet var det mange som begynte å juble. Det som spesielt Canon regnet med at skulle være nærmest en nisjepreget tilleggsfunksjon, ble noe overraskende omfavnet av profesjonelle videobrukere over hele verden.
Hovedårsaken er at bildekvaliteten var knallgod, samtidig som optikken til speilreflekskameraer er betydelig billigere enn profesjonelle løsninger.
Det tok ikke lang tid før speilreflekskameraer ble tatt i bruk i en lang rekke sammenhenger, som blant annet en av verdens mest populære TV-serier, House - og senere Dag i Norge.
Etter at Canon med 5D MkII virkelig revolusjonerte markedet, har også funksjonaliteten begynt å dryppe ned på de billigere modellene, og funksjonaliteten har også forbedret seg en god del.
Fungerer det for alle?
Men hvordan fungerer egentlig filming med et speilreflekskamera i praksis? Når de profesjonelle brukerne filmer med dette utstyret har de masse, masse tilleggsutstyr for å få opptakene som de skal. Dette kommer blant annet av at lydopptakene fra kameraene er på grensen til ubrukelige, og at fokusering er betydelig mer komplisert enn på et «vanlige» kamera.
Undertegnede har selv sett litt på riggen som blir benyttet til blant annet filmingen av Dag. Der er er det så mye utstyr på at du nesten må lete litt før du finner kameraet mellom alt ekstrautstyret.
På grunn av ulempene med filming med speilrefleks, har jeg så langt holdt meg til et vanlig videokamera når jeg reiser på ferie - i tillegg til et speilreflekskamera for stillbilder. Men før jul tok jeg investeringen av å gjennomføre et formatbytte til fullformat. Og sammen med en del helt nødvendig tilleggsutstyr reiste jeg på ferie en måned, hvor jeg ville se på hvordan et speilreflekskamera kan fungere som både et video- og stillbildekamera.

Erfaringene er både svært positive og til dels veldig negative.
Fordelene
Praktisk
En av de store fordelene ved å benytte speilreflekskameraet som videokamera, er at det er svært praktisk å raskt kunne bytte mellom et høykvalitets stillbildekamera og et videokamera. I det ene øyeblikket kan du fange en spennende hendelse som finner sted, og i det neste øyeblikket kan du ta nærbilder av detaljer eller flotte landskapsbilder.
Om du kan leve med noen merkelige effekter på filmen, kan du også ta bilde mens du filmer. Det fordrer dog at du kan redigere deg rundt feilene.
Kvalitet
Forutsatt at du har et av de bedre speilreflekskameraene for video, er det liten tvil om at kvaliteten på opptakene fra et speilreflekskamera er svært god. Det er ikke uten grunn at en del av disse kameraene brukes i profesjonell TV-produksjon. Har du et brukbart objektiv vil du også kunne få sylskarpe bilder utover det du kan forvente med noe kamera i forbrukerklassen.
I tillegg åpner speilreflekskameraer for et bredt utvalg av objektiver, noe som gir en svært stor fleksibilitet, spesielt når det kommer til dybdeskarphet. Objektiver med god lysstyrke gjør det også betydelig enklere å filme inne, der mange vanlige videokameraer må gi tapt.
Diskré
Om du går rundt med et videokamera og filmer, er det noe som ofte kan påvirke oppførselen til mange. Derimot er det svært få som tenker over at et speilreflekskamera også kan filme, noe som gjør folk mindre påvirket av at du filmer.
Ulempene
Fokus
Den utvilsomt største utfordringen med å bruke et speilreflekskamera til å filme med, er at autofokus ikke fungerer mens du filmer. Den eneste måten du i praksis kan bruke autofokusen på, er å først stille inn kamerat som et vanlig stillbildekamera, sikte inn der du vil at det skal være fokus, for så å aktivere videofunksjonen.
Etter at videofunksjonen er aktivert er det ingen mulighet til å benytte autofokus, og du er fullt og holdent avhengig av å justere fokus manuelt.
Om du filmer noe som ikke beveger seg, eller som primært beveger seg sidelengs, er ikke dette et veldig stort problem. Derimot er det praktisk talt umulig å holde noen i fokus som beveger seg til/fra deg. Jeg var blant annet i et bryllup, der bruden kom mot meg langs kirkegulvet - og resultatet egner seg ikke spesielt godt for fremvisning..
En annen betydelig utfordring med manuell fokus under filming, er at du må forholde deg til fokus av det du ser på skjermen på kameraet. Oppløsningen her er betydelig dårligere enn i søkeren, noe som ofte gjør det vanskelig å se når ting egentlig er skapt. Den lave oppløsningen gjør at det til en gjettelek om det er helt skarpt opp mot «nesten» skarpt. Forskjellen mellom skarpt og litt uskarpt blir derimot betydelig større når du drar opp filmen på en stor skjerm.
Løsning:
Her kommer en «LCD Viewfinder» godt med, som i praksis er et forstørrelsesglass du fester over skjermen. Denne holder sollys ute slik at du ser skjermen godt, samtidig som primærfunksjonen er at den forstørrer LCD-skjermen slik at det er enklere å se uskarpheter. En ekstra fordel er at du støtter kameraet mot hodet, noe som skaper mindre vibrasjoner.

Støy
Integrerte mikrofoner i videokameraer er sjelden gode, men fungerer som regel greit nok til enkel bruk, så lenge det ikke blåser nevneverdig. Noe av årsaken til at det ofte fungerer greit, er at videokameraer er laget for nettopp å filme.
Et speilreflekskamera er i liten grad laget for nettopp det, og det bærer også mikrofonløsningen tydelig preg av. Med mindre du skal filme noe som står helt stille kan du egentlig ikke benytte den integrerte mikrofonen. Årsaken til dette er primært at når du justerer fokus eller zoom, slår denne bevegelsen i objektivet rett inn som vibrasjoner i kamerahuset. Det er noe som en hører på omtrent samme måte som om noen skraper på mikrofonen.
Det samme gjelder bildestabiliseringsmotoren i de fleste objektiver, som skaper uholdbar støy med den integrerte mikrofonen.
Videoen under viser primært støy fra bildestabilisatoren, men også noe fra fokuseringen.
Løsning:
I praksis er det ingen vei utenom å kjøpe en ekstern mikrofon.
Bildefeil
De fleste speilreflekskameraer i dag med videofunksjon sliter av en feil som gjerne omtales som «rolling shutter». Dette er en effekt som oppstår på grunn av CMOS-brikkens måte å fange et videobilde på. Fremfor at hele bildet fanges på én gang, leser kameraet av linje for linje.
Fordi denne prosessen tar litt tid, skaper det litt uheldige effekter hvis kameraet er i bevegelse sidelengs - altså panorering. Resultatet kan du se på videoen under.
Heldigvis begynner videoprogramvare å komme med feilkorrigeringsfiltre for å rette opp denne effekten - og nye kameramodeller har også blitt bedre på dette feltet.
Det skal nevnes at mange speilreflekskameraer sliter med fargefeil som oppstår når folk har for eksempel rutemønster på skjorter, som er feil som ofte ikke dukker opp på vanlige videokameraer - en effekt som kalles «Moiré». Denne effekten er det dessverre ikke spesielt mye du kan få gjort noe med - men er også noe som dukker opp på stillbilder.
Videoen under viser hvordan denne effekten ser ut - og mer av fokuseringsstøy.
Vekt
Så lenge du filmer med stativ er ikke dette noe problem, men på en ferietur er for mange stativbruk sjelden relevant.
Jeg har benyttet et 5D MkII med et 24-105mm-objektiv, med ekstra mikrofon og LCD-forstørrelsesglass. Det virker ikke som noe problem å holde dette når du løfter det opp, men filmer du noen minutter, kjenner du vekten tynge. På en måneds ferietur nektet min samboer plent å filme med denne løsningen etter å ha forsøkt én gang.