Et solid kvalitetshopp

Vi har tatt en sniktitt på Toyotas nye småbil.

Publisert

SNIKTITT: Nylig tok vi en nærmere titt på Ford Fiesta i lys av at det er en påfallende lite populær bil i Norge, sett opp mot at den er Englands desidert mest populære.

Les også: Hva er det vi nordmenn ikke har forstått?

I den sammenheng nevnte vi at Toyota var i ferd med å rulle ut den nye versjonen av Fiestas nærmeste konkurrent, nemlig Yaris. Nå har vi fått mulighet til å kjøre den første bilen som har kommet til Norge. Og dette er rykende ferske saker: Ifølge instrumentpanelet hadde bilen dratt på seg 25 kilometer før vi fikk prøve den.

Eller rettere sagt: Vi har tatt en bråtitt på de to modellene som Toyota mener kommer til å bli bestselgere: Femdørsvarianten med henholdsvis 1,33 liters bensinmotor med trinnløs girkaasse og 1,4 liters dieselmotor men manuell girkasse.

Først litt om utstyr

Nye Yaris er også tilgjengelig med en 1-liters motor, og den absolutte billigste versjonen vil koste 165.600 kroner, og er utstyrt med tre dører. Denne vil du derimot neppe få tak i med mindre du spesialbestiller, og det er først og fremst «hyllevareversjonene» som vi never over som Toyota ønsker å selge.

Og hyllevare er stikkeordet her: Populariteten til biler i denne størrelsesklassen er såpass lav at Toyota nærmest har fjernet ordet «ekstrautstyr» på bilene. I Norge vil du ikke få tak i bilene med tilleggsutstyr som glasstak, skinnseter, regnsensor og lignende. Du kan plukket et ferdig produkt, eller la være. Til gjengjeld vil du i alle fall i starten få bilens splitter nye GPS-løsning uten pristillegg.

Bilene kommer i utgangspunktet med tre utstyrsnivåer: Det laveste som ingen vil ha, og som Toyota knapt har på sine prislister. Neste nivå har fått navnet «Active», koster omtrent det samme, og inkluderer en stor trykkfølsom skjerm, klimaanalegg, ryggekamera, GPS og andre småting. På toppen av dette har du «Style»-utgaven der du får litt større felger, takspoler, et annet sete for passasjer og armstøtte for sjåfør.

Eller for å si det på en annen måte: Toyota regner med at fire av fem bilkjøpere vil gå for den midterste utstyrsklassen. Med tanke på at den inkluderer GPS og ryggekamera er nok det et lite salgsfremmende element.

En hybridversjon er forøvrig ventet mot sommeren neste år.

En tydelig kvalitetsheving

Men så over til det som betyr noe: Hvordan er egentlig bilen?

Skal undertegnede være brutalt ærlig har jeg ikke vært noen stor fan av den utgående utgaven av Yaris. Bilen har vært fyllt med hardplast, spesielt det innvendige minimalistiske designet har ikke fallt i smak, jeg liker ikke instrumentpanelet plassert i midtkonsollen - og bilen har i det hele føltes veldig «billig». Kjøreegenskapene er på toppen av dette noe som ikke når nevnte Fiesta til magemuskelene en gang.

Og det er med glede jeg kan si at nye Yaris representerer det betydelig løft på alle måter.

Det utvendige designet er ikke all verden forskjellig. Det er noen mindre endringer i grillen, og små detaljer andre steder, men det er ikke slik at du umiddelbart legger merke til at dette 3. generasjon Yaris om bilen kommer rullende forbi deg på gata.

Innvendig er det derimot en helt annen historie: Bilen har blitt 10 centimeter lenger, men likevel har Toyota klart å gjøre bagasjerommet nesten 15 centimeter dypere uten å ta plass fra resten av kabinen. Det har de rett og slett gjort ved å krympe motorrommet og «dytte» kabinen litt fremover. Resultatet er at du nå har en relativt akseptabel bagasjeplass sett i forhold til størrelsen.

I baksetet er det nok plass til å ta med voksne passasjerer på korte turer, men dette er ikke en bilstørrelse du har veldig lyst til å tilbringe lang tid i baksetet på om du er over 1.60.

Stor endring i forsetet

Men det er foran de virkelig store endringene har skjedd. Hele dashbordet er totalt redesignet. Borte er plasseringen av instrumentpanelene på toppen av dashbordet, over midtkonsollen. Nå har du i stedet instrumentene der du forventer å finne dem. Dette gjør at bilen skiller seg litt mindre ut, men vi mener dette er et steg i riktig retning.

Og med mindre du på trass har kjøpt den absolutt billigste versjonen, er nå midtkonsollen dominert av en trykkfølsom skjerm som både fungerer som GPS, skjerm for ryggekamera, avansert kjørekomputer og kontroll for musikken. Denne fungerer helt greit, og GPS-en gir deg blant annet oversikt over fotobokser og fartsgrense der du kjører. Vi kunne derimot ønske at Toyota hadde funnet en GPS-stemme som var litt mindre pågående, og får langt på vei bekreftet at dette kan forbedres med en oppdatering du kan laste ned fra nett.

Mye av den harde plastikken som vi kjennes fra dagens modell er byttet ut med «mykere» plastikk, og rattet føles også bedre.

Når det kommer til støydemping hadde vi litt varierende opplevelser den korte tiden vi fikk en sniktitt på bilene. På førersiden virket det betydelig bedre enn tidligere, men spesielt på passasjersiden opplevde vi støynivået som mer påfallende - spesielt vindstøy i høye hastigheter. Om dette er tilfeldigheter eller gjennomgående tør vi ikke si noe sikkert om før vi eventuelt får gjennomfrøt en grundigere test av bilen.

Mer stabil og stivere

Toyota sier at bilen er designet i Europa og at en i større grad enn tidligere har tatt hensyn til europeiske behov. Det betyr at bilen er stivet opp noe, noe som du merker best på bensinversjonen. Det er likevel langt fra sportsbiloppsett på den.

Den største endringen i kjøreegenskaper følte vi i høye hastigheter, da bilen fremstår «større» og mer stabil enn sin forgjenger. Ellers er kjøreegenskapene veldig «Toyota», noe som betyr nøytral og understyrt.

Bensinutgaven vi har testet er utstyrt med en trinnløs automatisk girkasse. Meningene om denne typen girkasser er delte. Hovedfordelen er at drivstofforbruket blir lavere, fordi motoren i stor grad jobber på optimalt turtall. Ulempen er at du blir veldig distansert fra selve kjøringen, fordi trykk på gasspedalen i liten grad gir noen direkte. Å kjøre med dette viker i liten grad fra en vanlig automatisk girkasse, men det krever en viss «psykisk tilpasning» fordi lyden fra motoren blir totalt annerledes.

Vi har også fått teste bilen med dieselmotor og manuellgir, og den kombinasjonen var kjent og god. Med tanke på den påbegynte endringen i avgiftspolitikken for dieselbiler hadde vi derimot vært svært tilbakeholdne med å kjøpe en ny dieselbil i disse dager.

Vår foreløpige konklusjon er rett og slett at Yaris har blitt en bedre bil enn sin forgjenger.