Er disse kveldens MGP-outsidere?

Anders, Ida og Frikk med en noe uvanlig sjanger i MGP-sammenheng.

Publisert

(SIDE2): Semifinalene i årets Melodi Grand Prix går av stabelen i Oslo denne helgen, og et av bidragene er heller ukjente Timbre, som har med seg Ida Stein og Frikk Heidi-Steen med låta Frozen By Your Heart.

Video og låt kan du sjekke ut litt lenger nede i artikkelen!

Side2 har fått litt av MGP-håpenes tid før deres semifinale fredag, og her kan du bli litt bedre kjent med de tre:

Hvem er dere – en kjapp beskrivelse av dere selv, for det norske MGP-folket?

Timbre: - Anders Bratterud, 21 år og er musikk produsent/artist. Bor rett utenfor oslo ,går under navnet Timbre og har holdt på med musikk i 7 år.

Første semifinale – 7. marsFact Box title

Låt nr. 1: Hilda & Thea Leora – «Best Friend’s Boyfriend»
Tekst/melodi: Martin Kleveland, Lisa Desmond Linder og Jesper Jakobsen

Låt nr. 2: Mo – «Heal»
Tekst/melodi: Laila Samuelsen

Låt nr. 3: Dina Misund – «Needs»
Melodi: Dina Misund
Tekst: Frode Bjørgmo Strømsvik

Låt nr. 4: Linnea Dale – «High Hopes»
Tekst/melodi: Linnea Dale og Kim Bergseth

Låt nr. 5: Timbre & Frikk Heide-Steen feat. Ida Stein – «Frozen by Your Love»
Tekst/melodi: Anders Bratterud og Andrew "Bullly" Bullimore

- Ida Stein, 21 år gammel alternativ pop-artist fra Sandefjord. Synger, skriver og jobber både med eget prosjekt og i samarbeid med andre. Jeg har sunget så lenge jeg kan huske og drømmen min er å kunne leve av musikken en dag.

- Frikk Heide-Steen, en 25 år gammel gutt bosatt i Oslo. Er utdannet sanger fra Bårdar Akademiet og Norges Musikkhøgskole, og jobber til daglig som andredirigent for NRKs guttekor Sølvguttene i tillegg til solokarrieren. Driver med musikk innen ulike sjangre, alt fra klassisk til musicals, jazz, pop og nå også EDM!

Har dere laget og/eller gitt ut musikk før? Sammen eller alene?

Ida: Jeg har gitt ut tre singler og gav ut min debut-EP denne uka. I tillegg har jeg gitt ut en duett med Shaun Bartlett; en cover av Girls Just Wanna Have Fun som ble spilt inn i WiMP-containeren på Øya i fjor. Utenom det, har jeg mye vokal på Proviant Audio og Mathias Stubø-ting, bl.a. på det Spellemannsnominerte albumet "Drift Days & Disco Nights".

Frikk: Som soloartist har jeg kun spilt inn og gitt ut én låt; en jazzballade med min far på hans plate "Musikalske Minner" i 2008. Men har medvirket som korist og dirigent på en rekke plater! Dette er første gangen Timbre, Ida og jeg gjør noe sammen, men vi har planer om noe mer.

Timbre: Det blir mye musikk på 7 år, men dette er min første ordentlige utgivelse. Dette er også vår første låt sammen og Ida og Frikk er veldig dyktige vokalister som løfter låten enda høyere.

Dersom dere skal beskrive låta enkelt – hvorfor er den bra? Og deretter: dette er jo en uvant MGP-sjanger dere deltar med – hvordan vil den klare å fange TV-seerne og ta dere videre til finalen – og ev København?

Ida: Jeg føler vi er tre verdener som møtes og skaper noe eget som kan fange seerne. Frikk fra det klassiske, Anders fra house og jeg fra melankolsk pop; jeg synes selv det er en veldig spennende kombinasjon! Ellers har vi et show som jeg tror viser frem låta på sitt beste!

Frikk: "Frozen by your love" er bra fordi den representerer noe nytt. EDM er den raskest voksende sjangeren på verdensbasis, og har på mange måter samme funksjon som danseband har hatt: vi spiller opp til dans! I tillegg er melodien lett å huske; jeg mener til og med den er ganske fengende! Og selvfølgelig: en låt med masse energi krever jo en viss størrelse på showet rundt…

Timbre: Jeg tenker house-sjangeren er på sin topp og det er ikke til å unngå å si det stor interesse spesielt i skandinavia etter den. Det er en stor fordel for låten. Låten fenger og kommer til å få folk opp fra stolen og begynne å danse. Showet blir svært i folketheatret og enda større i spektrum. Så det bygger seg bare mer og mer opp.

Hvem anser dere som de sterkeste konkurrentene i semifinalene?

Ida: Linnea og Mo har jo fått mye oppmerksomhet, så det er vel dem vi hvert fall tenker er med er rett videre. Vanskelig å si hvem som er de største konkurrentene, for jeg synes alle låtene har sitt eget særpreg som kan nå ulike grupper. Så det kommer helt an på publikummet som stemmer.

Frikk: Jeg tror Linnea, Mo og Carl Espen er "farlige".

Timbre: Carl Espen er klart en stor konkurrent og Martine Marbel har talent synes jeg.

Dersom det skulle vise seg å ikke gå veien – kommer vi til å høre mer fra dere i andre musikksammenhenger?

Ida: Dette er bare begynnelsen for oss alle tre.. Folk må bare følge med videre på reisen! Vi brenner veldig for musikken, så det blir spennende å se hvor det fører oss.

Frikk: Jeg kommer til å drive med musikk resten av mitt yrkesliv, og skulle vi (mot formodning) ikke gå videre på fredag har jeg faktisk ny konsert allerede lørdag kl. 13.00! MGP er en kjempestor opplevelse, og det er lov å håpe at dette kan være et springbrett for noe mer. Likevel er jeg fullt klar over at det er hardt arbeid over lengre tid som gir de beste resultatene om man vil skape seg en karriere. Og det har jeg absolutt tenkt til!

Timbre: Ja absolutt, Dette er bare starten for oss. Vi har mer å by på og dette er en sjanse vi tar nå. Det kommer mange fler i fremtiden.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!