Er dette Norges mest lettkjørte bil?
I tillegg er det den med minst utslipp.

Det begynner å bli en stund siden den nye Toyota Yaris kom på markedet, og etter at vi prøvekjørte den for første gang for snart et år siden, har det blitt en stor salgssuksess her i landet. Så langt i år er bilen landets 6. mest solgte bil.
Les også: Et solid kvalitetshopp
Den nye modellen fremstår som vesentlig bedre enn forrige generasjon, men ved lansering var det samtidig ikke veldig noe virkelig revolusjonerende med bilen. Det var en bra og billig småbil.
Men nå har endelig utgaven kommet som definitivt kommer til å stå for mesteparten av salget fremover, nemlig hybridutgaven. Yaris Hybrid er den minste hybridbilen på markedet, og har med det også blitt den mest «miljøvennlige» bilen på markedet - riktignok som ikke er oppladbar. Den har et offisielt O2-utslipp på 79 gram/km, noe som betyr et forbruk på 0,35 liter per mil på blandet kjøring.

Det nærmeste vi kommer et slikt CO2-utslipp er Eco-utgaven av Kia Rio, som har 85 gram.
Les også: Trodde du Prius var den mest miljøvennlige bilen?
Dette forbruket har Toyota fått til med sin etter hvert så velkjente hybridteknologi. Yaris skiller seg riktignok litt ut, for den benytter seg ikke av 1,8-litersmotoren som sitter i blant annet Prius, Auris og Lexus CT200h. I stedet har småbilen fått en fysisk mindre firesylindret 1,5-liters bensinmotor, som også har noe lavere effekt.
Dette er en motor som ikke Toyota bruker i noen andre biler for tiden, men som er en videreutvikling av motoren som satt i 2. generasjon Prius. Det er med andre ord gjennomtestet teknologi.
Lekende lett
Vi skal ikke gå i detaljer om bagasjerom, bakseteplass, design og lignende, for det kan du lese i vår første test av bilen med vanlige bensinmotor, men det vi definitivt kan si er at med hybridteknologi så har Yaris nærmest blitt en bil som vi har blitt glad i.

Det er nemlig lenge siden vi har kjørt en bil som vi har følt har vært så lettkjørt og medgjørlig som Yaris. Nå er riktignok alle hybridene til Toyota, som kombineres med en totalt trinnløs girkasse, svært lettkjørte. Alt fungerer nærmest per definisjon sømløst og anstrengelsesfritt, men med Yaris får vi en følelse av at ting dras til et helt nytt nivå.
Gassresponsen, giringen og det sømløst samarbeidet mellom bilens elmotor og bensinmotor gir oss nesten følelsen av å kjøre en ren elbil. Selv om en aktivt forsøker å legge merke til det, er det ofte vanskelig å føle når bensinmotoren slår seg av og på. Bilen har en flyt som bare føles veldig naturlig og smidig.

Ingen stor GT-bil
Den eneste gangen man føler man jager bilen litt, er når man ligger i oppoverbakker på motorveier i farten trafikken faktisk går i, ikke den oppgitte fartsgrensen. Bilen har aldri problemer med å følge på, selv om bensinmotoren er på skarve 74 hestekrefter - og den er stabil og fin i høye hastigheter - men Yaris føles litt mer støyende på høyt turtall og på hjulstøy enn en Prius.
Så får det heller være at det bebudede forbruket på 0,35 liter per mil ikke var noe vi kan ha registrert at vi har nærmet oss. Kjørecomputeren mente stort sett at forbruket lå på en halvliter på mile, mye fordi det er lett å være litt ekstra hard på høyrefoten når motoren ikke er den største.
Samtidig kan du putre rundt på ren elektrisk drift i saktegående kø, noe som virkelig hjelper på forbruket.

Noen utpreget morsom bil er derimot ikke Yaris, og heller ikke i hybridutgave. Bilen er først og fremst nøytral og lettkjørt, men den er samtidig smidig i bymiljø. Og det er en bil som har en slags x-faktor. Det er vanskelig å helt sette fingeren på det, men det er et eller annet riktig med bilen.
Mangler en midtkonsoll

Det eneste som vi virkelig tok oss selv i å irritere oss over er en litt ukarakteristisk blemme når det kommer til knappeplassering. På småbiler har bilprodusentene en tendens til å droppe hele midtkonsollen, noe man kan mene mye rart om. På Yaris Hybrid har en likevel forsøkt seg på noen knapper mellom setene, og det fungerer heller dårlig.
Toyota trengte nemlig en plass for varme i setene, samt styringsløsningen for hybridløsningen. Problemet er at disse knappene er plassert på en slik måte at de blir liggende skjult bak håndbrekket i vanlig sittestilling. Dermed må man bøye seg ned for å se hvilken knapp man egentlig skal trykke på. Dette lærer man seg sikkert som langtids eier av bilen, og er en liten detalj, men plasseringen er unødvendig.
Billig og økonomisk
Yaris Hybrid fremstår først og fremst som en vedig fornuftig bil. Innstegsprisen er på under 200.000 kroner, selv om du fort børt regne med rundt 230.000 kroner med litt tilleggsutstyr. Innbakt i den prisen får du en påfallende enkel og lettkjørt bil, som samtidig vil være billig i bruk. Hybridbilene er ifølge Toyota de bilene de har med minst feil, og med markedes laveste forbruk kan du også regne med lave drivstoffutgifter - forutsatt at du kjører fornuftig.
Dette i kombinasjon med at Yaris ikke lenger er en trist bil rent designmessig, og at den ikke lider under plassbegrensninger på grunn av hybridteknologien, gjør at det ville vært relativt dumt å ikke vudere en slik om du ser etter en bil i denne størrelsen.