Dette er VWs frontalangrep på Toyota
Etter 16 års enevelde har tyskerne bestemt seg for å utfordre hybridkongen.

Det høres nesten utrolig ut, men Toyota har produsert hybridbiler helt siden 1997 da den første Toyota Prius dukket opp på markedet.
I løpet av den tiden har det skjedd veldig mye - både med Prius som bil, og ikke minst hybridteknologien generelt.
Hybridbiler havner i dag litt i to forskjellige kategorier: Du har den klassiske hybriden som Prius representerer, som har en elmotor primært for å kutte ned forbruket. Og så har du den hybridteknologien du finner i for eksempel Lexus GS450h, der elmotoren yter 200 hestekrefter for å gi mer sømløs ytelse. Ja, og mer ytelse.
Selv om VW har som mål å bli verdens største bilprodusent - og hybridprodusent - har de så langt latt Toyota ha dette markedet i Europa mer eller mindre alene. Og i USA må man nesten ha en hybridbil for at en skal kunne lykkes for tiden.
Skal man bli verdens største produsent, må man være stor i USA. Skal man bli stor i USA, må man ha en hybridbil.
Og nå har altså VW kastet seg på racet med å tilby hybridmotor.
(Historikerne der ute vil kunne påpeke at VW har vist frem en hybridbil eller tre opp gjennom årene, men lite som har truffet massemarkedet.)

Først ut er altså en bil som knapt nok selges i Norge, men som er veldig stor i USA, nemlig Jetta. Dette er bilen som ligger mellom Golf og Passat i størrelse.
Når sant skal sies er påfallende lik den nye Audi A3 sedan utvendig, mens innvendig ligner den veldig på forrige generasjons Golf.
Eller sagt på en annen måte: Utvendig ser den rett og slett bra ut, mens innvendig blir det litt gammelmodig.
Hybrid med masse krefter
Men la oss komme over til grunnen til at denne Jettaen er interessant, nemlig hva den har under panseret.

Hovedmotoren er en 1,4 liters turbobensinmotor på 150 hestekrefter, med et herlig dreiemoment allerede fra 1600 RPM. Denne jobber i tospann med en liten elmotor på 27 hestekrefter, og med hybridverdenens helt spesielle matematikk blir dette offisielt 170 hestekrefter.
(Årsaken til at 150 + 27 ikke blir 177, er at de to motorene ikke når sin maksimale effekt samtidig.)
Med på dansen sitter det også en 7-trinns DSG-girkasse som passer på at utvekslingen blir fin.
En helt annen karakter enn Prius
Selv om Jetta isolert sett har langt mer krefter enn Prius, fordeler de seg på en helt annen måte. Jettas elmotor er altså på relativt labre 27 hestekrefter, mens den som sitter i Prius er tre ganger så kraftig.
Dette er ganske merkbart i måten bilen oppfører seg på: Selv om Jetta kan kjøre korte distanser på ren eldrift i lave hastigheter, så er den på ingen måte laget for det. På Jetta er elmotoren primært til stede for å være en hjelpemotor, ikke for å være en alternativ motor slik den er på Prius.
Til gjengjeld kan bilen kutte ut bensinmotoren på andre tidspunkter enn på Prius: Motoren bryr seg ikke så veldig mye om hastighet, den bryr seg mer om hvor mye belastning den utsettes for. Det er nesten som sylinderkuttet på nye Golf, som gjerne slår inn på motorveien om det går slakt nedover.

Isolert sett er dette en kombinasjon som oppleves bedre enn Prius' 136 hestekrefter, og da spesielt fordi det faktisk er 170 hestekrefter å leke med. Nå har Prius blitt en mye sprekere bil enn den tradisjonelt har vært kjent for, men to sekunders bedre akselerasjon fra 0-100 sier sitt om at Jetta Hybrid er en vesentlig sprekere maskin.
At den også liker seg på litt lavere turtall enn Prius, betyr også at du slipper den evinnelige hviningen på 5200 RPM som Prius gjerne gir fra seg - og den mer tradisjonell girkasse en Prius' trinnløse løsning gjør også sitt til at Jetta Hybrid gir deg mer følelse av å kjøre en «vanlig» bil.
VW har altså laget en hybridløsning som gir deg mer kjøreglede enn Prius, men til gjengjeld er det også et høyere forbruk. Offisielt tikker Prius inn på 0,4 liter per mil, mens Jetta Hybrid tikker inn på 0,41. Alle som har kjørt en hybridbil, vet derimot at forbrukstallene her over lyver, og vår bil mente at den over 93 mil hadde et snittforbruk på 6,4 liter per mil.

Nå skal det dog sies at Jetta innbry til kjøring som er litt mer sportslig - og dertil ineffektiv - enn hva Prius gjør.
Sliter med litt detaljer
Vi har derimot et par høner å plukke med Jetta Hybrid.
Det er veldig lett å tenke at Toyota har lang erfaring med hybridteknologi, og har klart å fjerne et par fallgruver, mens VW fortsatt ikke har nok erfaring til å ta ut alle smådetaljene. Mest påfallende er dette ved bruk av bremsepedalen.

Som på andre hybrider, forsøker Jetta å regenerere så mye av bremseenergien som mulig. Dette gjør den ved å sette på kraftig motorbrems på elmotoren når du trykker på bremsepedalen. Jo hardere du trykker, jo mer bremser du, og trykker du hardt nok, så benyttes også bremseskivene.
Men når du kommer ned i hastighet, for eksempel inn mot et kryss, så kommer du til et nivå der elmotoren slutter å regenerere krefter, og det bare blir rene bremseklosser som hindrer bilen fra å rulle.
På en Prius går denne overgangen helt sømløst og er noe du ikke tenker nevneverdig over. Kommer du derimot inn med Jetta Hybrid mot et kryss, med jevnt bremsepådrag, stopper etter hvert elmotoren bremsingen. Bremsepedalen er derimot ikke langt nok ikke for å gi noe bremseeffekt på bremseklossene, noe som betyr at du slutter å bremse selv om bremsepedalen fortsatt er på samme sted. Dette er aldri farlig, men oppleves selv etter flere dager med bilen som et lite «oi» hver gang.

Den andre vesentlige ulempen med Jetta er at dette åpenbart ikke er en bil som er bygget som en hybrid fra grunnen av, men hvor bilen er tilpasset formålet i etterkant. Det betyr at store deler av bilens bagasjerom spises opp av batteripakken. Så mens pris har 445 liter å ta av, har Jetta med sine 18 centimeter lenger lengde bare 374 liter bagasjeplass.
Tallet i seg selv er ikke avskrekkende, men utformingen av bagasjeplassen gjør den litt vanskelig å utnytte.
Et godt første steg
Det er ganske lett å se på Jetta Hybrid primært som en teknologidemonstrasjon, og et første steg på hybridveien - i alle fall med norske øyne. Og selv om den er litt røff i kantene, så mener vi VW består den testen med glans.
Forbruket er ikke avskrekkende, og teknologien fungerer strålende. Vi er spesielt imponert over hvor mye kjøreglede VW har klart å få på plass, uten at det i alle fall offisielt har gått ut over forbruket.

Så var det da spørsmålet om dette kan bli en storselger her i landet. Det er vi mer tvilende til.
Årsaken er todelt: For det første er Jetta i utgangspunktet ikke den mest ettertraktede bilen her på berget - kun 91 ble solgt i fjor - og når batteripakken stjeler enda mer bagasjeplass blir den ikke mer attraktiv.
Men viktigere er det nok at bilen er priset noe høyt. Den mest solgte Prius-utgaven (Executive) koster nesten 20.000 kroner mindre enn basisutgaven av Jetta (starter på 326.800) - og testbilen vi har vært ute med denne gangen har en offisiell listepris på 374.700 kroner. Det gjør at den prismessig ligger nærmere Prius Plug-in.
Men VW viser at de har forstått hybrid, og både Golf og Passat kommer som hybrid i løpet av de to neste årene. Da vil de være godt rustet til å ta opp kampen om å bli verdens største produsent av hybridbiler.