Dette er Norges billigste bil
...og den er overraskende bra!

Hvis vi skal forholde oss til tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), så er det nå Skoda som har Norges billigste bil: Citigo. Chevrolet har meldt at deres Spark vil bli billigst når den kommer salg senere i år, men inntil videre er det Skoda som leder.
Dette er bil som det i skrivende øyeblikk er teoretisk mulig å plukke opp for 114.400 kroner, som er rundt 500 kroner billigere enn biler som tidligere har kjempet om tittelen. Dette er altså billigere enn både Toyota Aygo og toseteren Smart ForTwo.
Men som vi tydelig så da vi nylig testet den oppdaterte versjonen av Aygo, så er den teoretiske prisen heller... vel, teoretisk.

En ekte «fra»-pris
For det første må de aller, aller fleste betale frakt og leveringskostnader, noen vinterhjul hadde vært praktisk å ha, aircondition og høydejustering på førersetet drøyt 5000 kroner. Det å betale 4300 kroner ekstra for å få bilen med 75 hester, fremfor 60 hester, er også verdt hver eneste krone. 0-100 på 16,3 sekunder, tross egenvekt på 850 kilo, bør si sitt om effekten fra den minste motoren.
Og selv om du ikke skulle kjøpe med GPS-løsningen, som er overraskende genial, så bør du uansett kjøpe forberedende utstyr for dette til 300 kroner. Skal du ha en bil som det vi har tatt en sniktitt på havner totalprisen fort på 140-150.000 kroner.
Men la oss ikke henge oss altfor mye opp i prisen. Summa summarum er dette uansett hvordan du vender og vrir på det en av de aller billigste bilene du kan kjøpe ny fra butikk i Norge.
Les også disse sakene i Nettavisen:
Likevel mye bil for pengene
«Man kan få mer bil for pengene om en kjøper bruktbil», vil mange hevde. Men hvor mange brukte biler får du med fem års garanti og et forbruk i hybridklassen?
Vel, sannheten er at det er et par alternativer. Først og fremst heter alternativet VW Up! (med utropstegn), som for alle praktiske formål er nøyaktig den samme bilen, med minimale forandringer av designdetaljer. Og rundt 9000 kroner høyere pris.

Sikker som banken
Up! er egentlig et helt bilkonsept fra VW-konsernet som de virkelig har satset knallhardt på den siste tiden. Det er hele konsernets reintroduksjon til minibilmarkedet, etter at de for en håndfull år siden droppe videre produksjon av den heller middelmådige Lupo. Med Up har de tatt utfordringen på nytt, og har laget en minibil som setter en helt ny standard for sikkerhet i klassen. Og når sant skal sies også en ny standard når det kommer til kjøreegenskaper og plass.
Alle Up!-baserte modeller har fem stjerner i Euro NCAP, og bilene levers med system for automatisk nødbrems i bykjøring. Dette er teknologi som konkurrentene rett og slett bare kan sikle etter.
En veldig positiv overraskelse
Vi har nå for første gang fått mulighet til å kjøre Skodas utgave på norske skilter, og det er liten tvil om at dette er en modell som kan gjøre veldig mye for den minste bilklassen i Norge. 60-hestersutgaven fungerer greit, men er en anelse undermotorisert, og vi tør ikke tenke på hvordan den er med full bil. 75-hestersutgaven er derimot overraskende villig og med på litt lek. Noen supersportsbil er det selvsagt ikke, men det føles tilstrekkelig til normal kjøring.
Motoren er for øvrig den samme, men tunet forskjellig for å tilpasses avgiftssystemet.

Veldig lettkjørt
Det mest påfallende er likevel hvor utrolig lettkjørt Citigo er - og det uten å være i overkant slurete på clutchen. Rattet er lett, pedalene er lett - men presise - og girkassen bare fungerer nøyaktig slik som den skal. I motsetning til Aygo kjennes Citigo ut som om den er vesentlig større enn den er. Den er bedre støydempet og den føles også mindre dansende på veien.
Og i motsetning til en Smart glemmer du umiddelbart at dette er Norges billigste bil. Dette er rett og slett en skikkelig bil - men i mindre innpakning.
Samtidig er bilen nettopp så liten den er, og har veldig god svingradius, noe som gjør den til en drøm å parkere. Parkeringssensorer er tilgjengelig som ekstrautstyr som en ekstra trygghet.
Vi har kjørt den litt for lite til å virkelig gå i detaljer om kjøreegenskaper, men bilen føles som den kjemper langt over sin klasse. Det eneste vi kunne tenkt oss var en anelse bedre seter, men bilen står ikke noe tilbake for andre modeller i denne klassen.
Liten utenpå, stor inni
Den store overraskelsen er likevel når det kommer til plass. Selv om undertegnede har relativt lange bein, var det ingen problemer å komme inn i baksetet med forsetene i vanlig kjørestilling. En enda større overraskelse er det å åpne bakluka og oppdage at bagasjeplassen er omtrent dobbelt så stor som i en Aygo. Bilen har faktisk et bagasjerom som kan brukes til noe, og det må kunne sies å være et markant pluss.
Designmessig er Citigo først og fremst en småbil, og Skoda har vel heller ikke markedets råeste design, men med Citigo har en i alle fall muligheter til å sprite ting opp litt. Grunndesignet ligger tett opptil Up, som ikke er noen stygg bil, og Skoda satser samtidig stort på fartsstriper, samt andre stripeelementer som festes på siden og bak på bilen. Det blir litt øyet som ser, men avhengig av farge på bilen, hever det bilen opp til flere hakk.
Inni er bilen relativt enkel, men fremstår ikke like rar som en Aygo/C1/108. Den fabrikktilpassede håndholdte trykkfølsomme GPS-enheten som du kan få i bilen, som i motsetning til andre GPS-løsninger på markedet ikke koster skjorta, er også med på å gi bilen et snev av eleganse. Skoda har tilpasset den slik at du blant annet får info fra ryggesensorer der, samt digitalt instrumentpanel og alt du ellers ville finne i kjørecomputeren. Det er med andre ord litt mer enn en vanlig enhet du kjøper hos Elkjøp.
Førsteinntrykk
Citigo fremstår først og fremst som en bil som vil være med å heve kvalitetsnivået i den minste bilklassen, og som definitivt gjør det mer fristende å kjøpe en bil i denne klassen.
Den føles bedre enn både Smart og trekløverbilen, og kan i tillegg utstyres med masse ekstrautstyr for dem som vil ha det lille ekstra. Automatgir, soltak, ryggesensorer, trykkfølsom GPS, cruise control,og mer er tilgjengelig for den som vil betale litt ekstra.
Tanken på at en nå faktisk kan kjøpe en splitter ny bil, som faktisk er en bil du kan bruke til daglig, for under 140.000 kroner - noe som inkluderer fem års garanti og alt det nyeste innen sikkerhet - er utvilsomt fristende.
La oss en gang for alle begrave alle gamle gjenheng om at Skoda er en møkkabil.