- Det verste jeg har gjort
- Vi måtte gå over mange av våre grenser, sier Pia Tjelta og Christian Rubeck om filmen «Amnesia».
(SIDE2): Hvor langt kan du gå i å manipulere en motspiller. Ganske langt, og litt lenger, skal vi tro Pia Tjelta og Christian Rubeck.
De karakteriserer begge Nini Bull Robsahms premiereklare thriller «Amnesia» som en høyrisiko ekstremsportvariant av en jobb. Tirsdag ble det også klart at «Kon Tiki»-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg ønsker å fronte «Amnesia» i USA med tanke på en amerikansk nyinnspilling.
Filmen er et nært og intenst portrett av et forhold mellom to mennesker der maktbalansen mildt sagt er forrykket og Kathrine (Tjelta) aldri kan vite når Thomas (Rubeck) skifter ham. Men da han slår seg kraftig og mister hukommelsen, sier hun en mulighet til å løpe – eller kanskje bli? For den nye tilværelsen er også forlokkende. Men hvor lenge varer den «nye» Thomas?

Manipulasjon på høyt plan
Kathrine og Thomas manipulerer hverandre på et ekstremt plan som ikke bare gjør det ubehagelig for oss som ser på, men også skaper frykt både av og på lerretet.
- Vi visste vi skulle presse oss i denne filmen. Det lå i manus at det ville være psykologisk og emosjonelt sterkt, men vi endte opp med å gå enda lenger, sier Pia Tjelta.
Både hun og Rubeck roser regissør Nini Bull Robsahm, som også har skrevet manuset, for at hun våget å slippe dem løs. Samtidig kunne hun dermed presse dem langt lenger enn de selv hadde tenkt, både i de emosjonelle og fysisk brutale scenene.
Bull Robsahm tillot også den godt kjente skuespillercoachen Pascal Luneau å gi Pia og Christian tre uker med dypdykk i rollefigurene. Han lærte dem blant annet at man alltid skal overraske motspilleren.
- For meg var det en helt ny tilnærming, det var både lekent, konkret og meditativt. Han hjalp oss med det du jobber alene med som skuespiller – hvem er denne personen, hvordan er det ikke å huske hvem du er og slikt. Og ikke minst hva det vil si å manipulere hverandre, sier Christian Rubeck.

Måtte våge å slå
Pia eller Christian kjente hverandre ikke godt fra før. Men kjent måtte de bli.
- Blant annet handlet det om at Christian kunne våge å slå til meg uten at det var planlagt, sier Pia.
Rubeck sier Thomas var den slemmeste karakteren han har spilt noen gang. Og med et lavt budsjett og kun med de to foran kamera, ble det liten tid til å sludre over kaffekoppen mellom tagningene.
- Jeg kunne vrenge lakenet hver morgen, det var så fullt av svette. Det var en maraton, sier han.
Tross den sykelige relasjonen mellom Kathrine og Thomas, ligger noe av det ubehagelige i «Amnesia» i den gjenkjennelige i pardynamikken. Det å ville ramme den andre hardest mulig i gitte situasjoner. Følelsen av å miste noen og samtidig desperat holde fast i håpet om det likevel er noe i relasjonen.
For både Pia og Christian handler filmen mye om maktutøvelse, og maktbalansen to mennesker imellom.
- Uansett så posisjonerer man seg jo overfor andre, sier Pia.
Spraytan og løstenner
De flirer godt av at de begge gikk rett på komedie etterpå. Hun med spray tan og løsvipper i en ny TV-serie og han med løstenner i «Kill Buljo 2» og rolle i «Død snø 2».
Samtidig er de klare på at en slik oppgave som «Amnesia» er sjelden kost.
- Pia ga meg veldig tillit og trygghet. Hun er en strålende jente. Og hun har god kontakt med sitt indre liv. Det misunner jeg henne, sier Christian.
- Det er få skuespillere som er så intelligente som Christian. Han har et godt hode og er en gave til en regissør. Christian har et mot som gjør ham drivende god, og dermed gjorde han meg også god, sier Pia Tjelta.